O industrie care explodează: Piaţa festivalurilor din România va ajunge la peste 600 de milioane de lei în 2019

Autor: Laura Albu 22.07.2019

Festivalurile şi concertele din România vor ajunge să genereze vânzări de peste 600 de milioane de lei în 2019, după ce au atras peste un milion de spectatori, arată un studiu Frames.

Neversea, Ed Sheeran, Electric Castle, Bon Jovi şi The Cure au adunat câteva sute de mii de oameni, iar aşteptările sunt la fel de mari pentru Untold, AfterHills, George Enescu şi concertul Metallica. Au participat 240.000 de spectatori la Neversea, peste 200.000 la Electric Castle, 60.000 la Bon Jovi.

Dincolo de biletele vândute, business-ul de festival înseamnă zeci de milioane de lei încasări din servicii, de la mâncare şi băuturi la transport, turism, produse promoţionale şi afaceri conexe.

Potrivit studiului realizat de firma de consultanţă, afacerile din acest sector au atins, anul trecut, nivelul de 472,6 milioane de lei, cu peste 80 de milioane de lei peste rezultatele din 2017.

Faţă de anul de referinţă 2010, evoluţia business-ului este una spectaculoasă. ,,În 2010, cele 366 de companii din acest sector, ce includ organizarea si logistica necesară, raportau afaceri de 77.945.890 lei. Pe fondul dezvoltării sectorului, numărul firmelor a crescut, de asemenea, substanţial, ajungând la 1.196 de firme în 2017 şi la 1.238 de companii în 2018’’, arată analiza.

Profesionalizarea business-ului, dezvoltarea unor soluţii inovatoare de marketing şi vânzări au determinat o optimizare semnificativă a cheltuielilor cu organizarea evenimentelor, dovadă avansul semnificativ al profitului la nivelul pieţei, de la 5,8 mil. lei în 2010, la 62,2 mil.lei în 2017 respectiv 87,9 mil.lei în 2018.

Untold SRL continuă să fie principalul jucător, cu afaceri de 68,3 mil. lei în 2018, în creştere cu peste 9 milioane de lei faţă de anul precedent. Organizatorul festivalului Untold din Cluj-Napoca a încheiat anul trecut cu un profit de 7 milioane de lei, aproape dublu faţă de cel din anul 2017. Pe locul secund în topul companiilor din piaţa de entertainment s-a clasat, la fel ca în 2017, firma GLOBAL RECORDS SRL din Constanţa, cu afaceri de 45,8 mil.lei în 2018, în creştere cu 13 mil.lei faţă de 2017, şi cu un profit de 3,7 mil.lei. Clasamentul este completat de o altă firmă clujeană, FESTIVAL TICKETS MANAGEMENT SRL, cu afaceri de 26,9 mil.lei şi un profit de 2,3 mil.lei în 2018. Pe fondul creşterii popularităţii festivalului Neversea din Constanţa, afacerile companiei organizatoare, Neversea SRL Cluj, au crescut faţă de 2017 cu 7,4 milioane de lei, atingând nivelul de 25,2 mil.lei în 2018.

Împreună, cele 1238 de firme din acest sector angajau, în 2018, 924 de angajaţi, faţă de 885 de angajaţi în 2017. ,,Numărul mic de angajaţi se explică prin faptul că multe dintre evenimente se bazează pe voluntari şi pe externalizarea unor servicii către alte companii’’, arată analiza.

Piaţa de entertainment din România are un potenţial semnificativ de creştere în viitor, afirmă analiştii. ,,Noile generaţii sunt mult mai atrase de astfel de evenimente, de cultura occidentală în care asemenea festivaluri se află în prim-plan. Ultra Music Festival reprezintă, la nivel internaţional, un etalon în materie, un business care, în ultimii 20 de ani, s-a extins în toată lumea, cu evenimente cu sute de mii de oameni. Untold, Neversea dar şi Festivalul George Enescu au dovedit că şi în România pot avea loc festivaluri de amploare, bineînţeles pe fondul creşterii puterii de cumpărare a românilor. Avem deja un calendar de evenimente de ţinută care, dincolo de publicul autohton, atrage tot mai mulţi străini, astfel că, pe lângă business-ul în sine, România câştigă şi la capitolul turism’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Potrivit analizei Frames, pe fondul investiţiilor în acest sector (logistică, concerte, festivaluri etc.) şi extinderii plajei de clienţi (spectatori), nu este exclus ca, în orizonul 2021-2022, piaţa de entertainment din România să atingă nivelul de 1 miliard de lei.