Dacă plouă şi nu se lucrează, nu poţi să-i ceri demisia lui Dumnezeu: Ministrul transporturilor Răzvan Cuc promite 100 km de autostradă în 2019, deşi în primele şapte luni din an pe şantiere mai mult s-a stat

Autor: Răzvan Botea 24.07.2019

♦ Ministrul transporturilor Răzvan Cuc mai ajustează din promisiunile privind inaugurările de autostrăzi: „doar“ 100 km în acest an, dacă îl ajută Dumnezeu şi nu plouă ♦ El spune că nu-şi dă demisia dacă aceşti 100 km nu sunt gata pentru că, dacă plouă, el nu-i poate cere, la rându-i, demisia lui Dumnezeu.

În 2019 în România vor fi daţi în folosinţă circa 100 de kilometri de autostradă, dintre care primii 45 în următoarele două săptămâni, a declarat luni ministrul transporturilor Răzvan Cuc, la TVR 1, potrivit Mediafax. Ministrul a revizuit negativ promisiunea iniţială de 180 de kilometri de autostradă care ar fi urmat să fie daţi în folosinţă în cursul acestui an, spunând că estimarea iniţială a fost a directorului general al CNAIR.

În 2018 au fost inauguraţi 61 de kilometri de autostradă, iar în şapte luni din acest an nici măcar unu. Ministrul spune că în următoarele cinci luni vor fi inauguraţi 100 de kilometri.

Detalii a dat Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al Companiei de autostrăzi: până la 15 august vor fi inauguraţi 43 km autostradă pe tronsoanele 3 şi 4 din Lugoj - Deva. La începutul acestei luni însă, ministrul Cuc spunea că, pe Nădlac-Sibiu, se va circula „în regim de autostradă“ , deşi două tuneluri speciale pentru urşi, pe un tronson de 12 km, nici nu au fost licitate. Astfel că specialiştii în infrastructură spun că nu vom circula de la Sibiu la Nădlac pe autostradă cel mai devreme peste patru ani.

 

De la preluatea mandatului, minis­trul a fost în prim-plan cu declaraţii care nu-şi au însă acoperire în realitate.

În luna mai fostul şef al PSD Liviu Dragnea, împreună cu ministrul Cuc „inaugurau“ cu fast şantierul drumului expres Craiova-Piteşti. A doua zi şi în următoarele utilajele dispăruseră. În iunie ministru spunea că „autostrada“ Moldova este realizată în proporţie de 30%, deşi nu există încă un plan de autostradă în sensul propriu, ci doar centura Bacăului, în lucru, pe care ministrul o numeşte „autostradă“.

Un alt exemplu poate fi regăsit în situaţia lucrărilor la podul de peste Argeş din zona kilometrului 36 al autostrăzii A1: ministrul Cuc ameninţa în luna mai a acestui an cu demiterea directorilor regionali ai CNAIR dacă nu vor fi finalizate într-o lună lucrările la podul de peste Argeş din zona kilometrului 36 de pe A1.

„Am strâns comisia aici, se întâlnesc, le-am dat termen, vin cu soluţia, constructorul are termenul lui nou şi să finalizeze ce au de făcut. (...) Noi nu avem week-end în infrastructură. Singurul lucru care îi va susţine în funcţii, în perioada mandatului meu, va fi munca pe care o vor depune. Dacă cineva are impresia că are alte conexiuni sau alte relaţii sau că eu voi ceda la presiuni, se înşală amarnic: pleacă acasă toţi, indiferent de consecinţe. Dacă nu stau pe şantier şi nu fac ce le spunem noi (eu şi directorul general CNAIR Narcis Neaga – n. red.) pleacă acasă. E simplu“, a spus Răzvan Cuc, citat de Mediafax.

Luni, 21 iulie 2019 centrul InfoTrafic al Poliţiei Române a emis o avertizare de trafic îngreunat pe A1, în cadrul căreia apărea şi o nouă dată de finalizare a lucrărilor din zona podului de peste Argeş de la kilometrul 36. Nimeni nu a fost demis dintre directorii ameninţaţi de Cuc.

Printre alte promisiuni ale ministrului legate de dezvoltarea infrastructurii de transport se mai numără darea în folosinţă a unei porţiuni din Magistrala 5 de metrou din Bucureşti sau modernizarea a 160 de kilometri de cale ferată. Cuc a mai spus că de anul viitor se va putea circula cu 160 de kilometri pe oră pe coridorul IV de cale ferată, că de la sfârşitul lunii acesteia se va circula de la Nădlac la Sibiu în regim de autostradă, sau că se va construi un aeroport între oraşele Galaţi, Brăila şi Focşani, va fi realizat un drum expres Galaţi - Brăila şi  se va amenaja o centură ocolitoare a municipiului Galaţi.

De asemenea, situaţia unuia dintre cele mai aşteptate autostrăzi, A3, în special tronsonul Comarnic-Braşov, rămâne incertă. Premierul Viorica Dăncilă a anunţat, duminică, potrivit Mediafax, că Autostrada Comarnic-Braşov nu se va construi în parteneriat public-privat, ci va fi declarată în prima şedinţă CSAT de importanţă naţională şi va fi construită din fonduri guvernamentale.

Ministrul Cuc a fost unul dintre susţinătorii realizării în parteneriat public-privat a proiectelor de infrastructură, suţinând că este o variantă mai scurtă şi multe firme sunt interesate. Marţi, ministrul Cuc lăuda decizia premierului Dăncilă de a nu mai construi autostrada în cadrul unui parteneriat public-privat.