Afaceri de la zero. Raluca Toma a creat în 2015 brandul de costume de baie Noire şi a ajuns la vânzări lunare de peste 20.000 de euro

Autor: Florentina Niţu 26.07.2019

„Anul 2018 a fost un an al investiţiilor, din 2019 am început să lucrăm la extinderea brandului, iar în 2020 mă gândesc să merg către buticuri internaţionale“ l Cu un plan de business clar stabilit, Raluca Toma a ajuns la vânzări de 20.000-30.000 de euro lunar şi la un volum al comenzilor care îi depăşeşte în prezent capacitatea de producţie.

Pasionată de călătorii, de vacanţe în destinaţii exotice, atentă la noi­le tendinţe în materie de costume de baie, Raluca Toma părăsea în 2015 industria bancară pentru a porni de la zero o afacere în producţia de costume de baie. A ales numele Noire pentru a-i defini colecţiile care sunt prezente astăzi atât în România, cât şi pe pieţele externe.

„Am realizat primul costum de baie în 2015, când am şi hotărât să creez brandul Noire în urma unei vacanţe. Am văzut un costum de baie într-o revistă în Thailanda, mi-a plăcut modelul, era ceva inedit, iar când am ajuns acasă am început să produc şi eu“, spune Raluca Toma, fondatoarea brandului Noire Swimwear.

Ea a lucrat în domeniul bancar timp de opt ani, dar spune că dintotdeauna a fost pasionată de vacanţele exotice şi de costu­mele de baie. Iniţial, Raluca Toma a muncit o perioadă de zece luni în paralel, atât în domeniul bancar, cât şi în propria firmă, dar a decis apoi să se dedice exclusiv dezvoltării brandului Noire. Acum, ea face un curs de specializare în producţia costumelor de baie la Milano, iar la sfârşitul anului va urma un alt curs, la Londra.

Raluca Toma a căutat furnizori de ma­teriale din Italia, piaţă recunoscută la nivel internaţional pentru calitatea materiei prime, apoi a căutat fabrici locale unde să poată pro­duce ceea ce creiona pe hârtie. Toate cos­tu­mele de baie sunt realizate acum în Româ­nia, pe o linie de producţie complet re­teh­no­lo­gizată unde lucrează şapte persoane. Costu­mele de baie sunt fabricate pe toată du­rata anului, iar materia primă provine în prin­cipal din Italia şi Germania.

„Vindem peste tot în lume. Avem co­menzi in­ternaţionale zilnice, dar piaţa prin­ci­pa­lă ră­mâne România. În pre­zent, cifra de afaceri lunară va­ria­ză între 20.000 şi 30.000 de euro. Vrem să dublăm cifra de afaceri.“

Raluca Toma spune că în­tr-un an creează două colecţii noi, deoarece capacitatea de producţie a atelierului nu-i permite mai mult. Varianta extinderii capacităţii a fost luată în calcul, însă lipsa forţei de muncă specializată în acest sens îngreunează întregul proces. 

„Analizez trendul, văd piaţa, stau în atelier şi studiez materialele, iar astfel îmi vine inspi­raţia să dezvolt noile colecţii. În 2019, în trend sunt nuanţele de nude, argintiu şi auriu, iar noi am mers în acestă direcţie.“

Vara este o perioadă aglomerată pentru companie deoarece vânzările de costume de baie cresc. „Vindem şi iarna, pentru că lumea pleacă în destinaţii calde, iar costumele de baie fiind considerate produse sezoniere, nu se găsesc în magazine în timpul iernii.“

În medie, clientele cumpără două, trei costume de baie într-un an, iar piaţa internă absoarbe majoritatea producţiei Noire. Profilul clientelor companiei este reprezentat de persoane pasionate de călătorii, cu vârsta de până în 40 de ani şi cu venituri peste media pieţei.

Raluca Toma adaugă că piaţa de costume de baie este în creştere.  În general comenzile plasate pe site-ul companiei sunt pentru costumele de baie întregi, dar se vede o creştere a cererii şi pentru costumele de baie în două piese.  Produsele se găsesc şi în magazine fizice, în mallul Băneasa Shopping City, în magazinul Victoria 46 şi în centrul comercial City Park Mall din Constanţa. Preţul unui costum de baie este în medie de 400 de lei.

„Anul 2018 a fost un an al investiţiilor şi al schimbărilor pentru noi. Am schimbat materia primă, furnizorii, linia de producţie, dar abia din 2019 am început să lucrăm şi la extinderea brandului prin promovare. În 2020 mă gândesc să merg către magazine multibrand, către retaileri online şi către buticuri internaţionale“, a concluzionat Raluca Toma.

 

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.