Tinerii resuscitează piaţa berii. Primul recensământ al berii craft: 40 de microberării au deocamdată doar 0,3% din vânzările de bere

Autori: Mădălina Dediu Panaete , Florentina Niţu 30.07.2019

Berea artizanală este în prezent una dintre cele mai dinamice segmente din industria băuturilor, însă afacerile microberăriilor sunt încă la un nivel redus.



În România la nivelul anului 2018 funcţionau 40 de microberării, adică firme care au codul CAEN 1105- producţia berii – şi au afaceri de circa 1 milion de euro sau mai mici, arată datele de la Registrul Comerţului.

Un domeniu deschis în 2013 de berăria Zăganu, firmă care a ajuns astăzi la afaceri circa 1 milion de euro, microberăriile abia ajung la o cifră de afaceri totală de 15 mil. lei (3 mil. euro), ceea ce reprezintă doar 0,3 din cifra de afaceri totală raportată de companiile din producţia de bere.

Cu toate acestea, berile craft sunt mult mai vizibile ca prezenţă şi chiar determină marii jucători să se adapteze şi să lanseze produse similare.

Astfel, Ziarul Financiar a făcut un recensământ al micilor afaceri din industria berii, iniţiativa venind în contextul în care brandurile de bere artizanală au ajuns în mii de locaţii, de la hipermarketuri şi până la baruri şi magazine specializate.

Din analiza ZF pe baza datelor de pe listafirme.ro reiese că în total, în România, sunt înregistrate aproape 100 de firme mici în domeniul fabricării berii, dintre care mai puţin de jumătate au afaceri mai mari de zero.

În plus, peste 20 de firme sunt înregistrate în 2018 şi 2019 astfel că primele rezultate financiare vor fi disponibile începând cu anul viitor.

Producătorul Zăganu este urmat în top de Berarium, compania care are în portofoliu brandul Clinica de Bere şi care a avut anul trecut afaceri de 1,8 milioane de lei. Podiumul este completat de HH Brewery, care deţine brandul Hop Hooligans.

Fabrica de Bere Bună este şi cel mai mare angajator, raportând în 2018 un număr mediu de 20 de angajaţi, mai arată datele de la Ministerul de Finanţe. Companii precum Berarium, HH Brewery, Matache Beraru (Ground Zero) sau Capra Noastră au peste 4-5 angajaţi.

Însă, în general micii antreprenori sunt şi cei care lucrează în fabricile pe care le-au pus pe picioare.

Însă, acestea nu sunt singurele branduri de bere. Mustaţa de Bere, Bere cu Miere, Amon Ra Olovina, Oriel Beer, One Beer Later, Amistad Beer sau White Collar sunt doar câteva din numele care apar pe rafturile magazinelor de specialitate şi nu numai.

„Am crescut împreună cu alte fabrici nivelul calitativ al produselor care pleacă din fabricile artizanale româneşti. Facem parte dintr-o comunitate care se ajută oricând are ocazia. Asta şterge foarte multe din provocările unui business“, spune Adrian Biebel, din Timişoara, fondatorul Bereta.