VIDEO ZF ESENŢIAL ÎN BUSINESS. Cătălin Oroviceanu, Partener KPMG Legal în România: „O activitate de monitorizare realizată în trecut de 5 oameni, se face în prezent de un angajat şi 20 de roboţi”

Autor: Ioana Matei 26.12.2019

Chiar dacă se află într-o stare incipientă, impactul tehnologiei se reflectă şi în domeniul juridic, a observat Cătălin Oroviceanu, Partener al KPMG Legal în România, în cea mai recentă ediţie a ZF Esenţial în business, realizată de ZF în parteneriat cu KPMG România.

„Este într-adevăr la modă acum tehnologia, o simţim lângă noi şi într-adevăr se pune problema cum va impacta domeniul juridic. Suntem la început, există o tendinţă în toate domeniile, chiar şi la nivelul statului, de îmbrăţişare a tehnologiei”, spune Cătălin Oroviceanu.

Oferă ca exemple în acest sens Registrul Comerţului, care în trecut necesita multe hârtii şi formalităţi şi care în prezent permite desfăşurarea a mai multe proceduri în mod electronic.

De asemenea, instanţele judecătoreşti sunt într-un proces de a implementa dosarul electronic, care permite accesarea acestuia de oriunde.

„Sunt paşi buni care ne arată că Justiţia, Dreptul, pot interacţiona, dar suntem la început. Tehnologia pe partea non-juridică avansează destul de mult, în contextul în care vorbim despre roboţi care care preiau o serie de funcţionalităţi umane”, sesizează el.

Spre exemplu, în cadrul KPMG există o serie de roboţi care funcţionează în zona de audit, iar aceştia preiau din sarcinile auditorilor.

„Avem un produs pe care îl folosim deja cu real succes cu unii clienţi – un tool de monitorizare juridică – care are o parte de folosire a roboţilor şi o parte umană. Roboţii pe care îi folosim în programul legislativ sunt ca o interfaţă de intrare pe diferite site-uri legislative. Avem un robot care caută pe Parlamentul României, pe partea de Autoritate de Supraveghere Financiară, un altul care caută la Autorităţile Europene etc.; fiecare dintre ei scot update-uri legislative, iar colegii preiau esenţialul din aceste informaţii şi le prezintă clienţilor”, explică Oroviceanu.

Astfel de roboţi uşurează mai ales munca juniorilor din companie, care în mod tradiţional erau nevoiţi să se confrunte cu necesitatea căutărilor pe site-urile legislative.

Cătălin Oroviceanu spune că anterior implementării roboţilor, lucrau 5 oameni pentru un raport de monitorizare, pe care divizia de care este responsabil îl eliberează zilnic – în prezent, munca este realizată de un singur om şi de 20 de roboţi.

Restul oamenilor şi-au putut găsi locul în altă parte foarte uşor; îmi place să cred că profesează în continuare pe domeniul juridic şi sunt mai puţin agasaţi de ideea de a fora pe nişte site-uri. În domeniul avocaturii, suntem influenţaţi de ce vedem la TV, de filmele americane, cu avocaţi care vin, pledează – nimeni nu îţi arată munca de back-office în care trebuie să deschizi cărţile, să citeşti, să te informezi. „Şi cu atât mai mult, când pui un junior să citească un site, să caute dezvoltări legislative, el nu este foarte fericit, deci îmi place să cred că ei sunt mai fericiţi acum făcând munca profesională la care se aşteptau”, spune partenerul KPMG.