Va veni timpul când petrolul va trebui să se ieftinească sub 20 de dolari barilul pentru a concura la preţ cu energia verde

Autor: Bogdan Cojocaru 06.08.2019

Pe măsură ce vehiculele electrice împânzesc străzile, pragul de rentabilitate al petrolului necesar pentru ca benzina să rămână competitivă ca sursă de mobilitate poate să scadă până la 9-10 dolari pe baril.



Petrolul va trebui să se ieftinească la 9-10 dolari pe baril pe termen lung pentru ca benzina să rămână competitivă cu energia nepoluantă pentru transport şi la 17-19 dolari barilul în ceea ce priveşte motorina, se arată într-o analiză a BNP Paribas, preluată de Financial Times.

La aceeaşi investiţie, proiectele noi de energie solară şi eoliană care alimentează vehicule electrice vor produce în cele din urmă de până la şapte ori mai multă energie utilă decât benzina pentru maşinile cu motoare cu combustie internă cu petrolul cotat la nivelurile actuale, spun autorii analizei. Ieri, ţiţeiul destinat pieţei americane era tranzacţionat cu 55 de dolari barilul.

„Am luat în considerare un investitor cu 100 de miliarde de dolari care trebuie să decidă dacă investeşte în petrol sau în regenerabile, ştiind că energia este destinată propulsării maşinilor şi altor vehicule uşoare“, spun analiştii.

Calculele lor au găsit că pentru acelaşi capital, proiectele eoliene şi solare vor produce de 3-4 ori mai multă energie utilă la nivelul roţilor decât petrolul la 60 de dolari pe baril pentru vehiculele diesel. De aceea, cred analiştii, este din ce în ce mai dificil de argumentat că petrolul este combustibilul superior din punct de vedere economic, iar comparaţia nici nu se poate face când vine vorba de problemele legate de mediul înconjurător.

Pe măsură ce vehiculele electrice împânzesc străzile, pragul de rentabilitate al petrolului necesar pentru ca benzina să rămâna competitivă ca sursă de mobilitate poate să scadă până la 9-10 dolari pe baril.

Cu 40% din actuala cerere pentru petrol venind de la surse ce pot fi electrificate lejer, companiile petroliere ar trebui să se gândească cu mai mare atenţie dacă să investească în proiecte de durată care au pragul de rentabilitate cu mult peste 20 de dolari barilul. Aceasta este o problemă de strategie majoră pentru industria petrolieră, care îşi obţine de obicei cele mai mari profituri din găsirea şi extragerea de ţiţei.

Companiile arată adesea spre „golul de profitabilitate“ dintre investiţiile în energie regenerabilă şi cele în proiecte petroliere upstream, spunând că atât timp cât profiturile din petrol sunt mai mari, nu au nicio motivaţie să investească în regenerabile.

Însă astfel industria petrolului scapă din vedere un aspect important: cu timpul, profiturile din proiectele upstream vor începe să scadă deoarece petrolul va fi forţat să concureze cu surse de energie care livrează la costuri mult mai mici pe parcursul vieţii proiectului.