Consiliul Fiscal: Creşterea economică este solidă, dar veniturile bugetului sunt supraestimate cu 5,8 – 6,8 mld. lei, iar cheltuielile subestimate cu 3,5 – 4,5 mld. lei. În absenţa unei consolidări fiscale credibile, deficitul bugetar poate creşte la 3,7% din PIB

Autor: Iulian Anghel 09.08.2019

Consiliul Fiscal, instituţie independentă, chemată prin lege să se pronunţe asupra politicilor fiscal-bugetare ale guvernului şi-a exprimat „rezervele însemnate” faţă de proiectul de rectificare bugetară pentru 2019 observând că, aşa cum arată astăzi tabloul de bord, există un risc major ca deficitul bugetar să depăşească semnificativ pragul tabu de 3% din PIB.

Consiliul Fiscal a publicat joi, sub semnătura noului şef al instituţiei, Daniel Dăianu, opinia legată de proiectul rectificării şi raportul semestrial privind situaţia economică şi bugetară - primul document publicat sub noua conducere a Consiliului, instalată în iulie.

Potrivit documentului citat, economia merge bine, dar ţinta de creştere pe care este fundamentat bugetul, de 5,5%, este exagerată, iar creşterea în 2029 va fi probabil de 4%. În privinţa bugetului consolidat, acesta este încordat la maximum din cauza veniturilor foarte jos şi a cheltuielilor obligatorii (salarii, pensii) foarte mari.

Consiliul opinează că o consolidare fiscală - fie prin creşterea veniturilor, fie prin raţionalizarea cheltuielilor – este impetuos necesară pentru că nu se ştie cât vor mai fi zilele cu soare pentru economie, având în vedere încetinirea creşterii pe plan extern sau războiul comercial. Nu este bine ca furtuna să prindă economia cu deficite foarte mari şi, în plus, aderarea la euro nu poate fi imaginată fără o consolidare fiscală credibilă, arată sursa citată.

 

Concluziile Consiliului Fiscal privind economia şi rectificarea bugetară:


♦ Economia merge bine, dar anticipările de creştere economică de 5,5% în 2019 şi 2020 sunt exagerate. Creşterea în 2019 va fi probabil în jur de 4%.
♦ Ipotezele referitoare la piaţa muncii sunt optimiste, îndeosebi în privinţa ritmului de creştere a numărului de angajaţi. Dar se observă o încetinire, fapt ce ar putea reduce veniturile prognozate ale bugetului.
♦ Consiliul Fiscal are rezerve însemnate faţă de nivelul propus al veniturilor bugetare, la rectificare, identificând un minus de venituri cumulat situat între 5,8-6,8 mld. lei. Veniturile din TVA sunt supraestimate cu 3-4 mld. lei.
♦ Consiliul are rezerve şi faţă de nivelurile propuse pentru cheltuielile de asistenţă socială şi cele cu achiziţiile de bunuri şi servicii, identificând o subbugetare a acestora cu 3,5-4,5 mld. lei.
♦ Cheltuielile cu investiţiile sunt la minimul ultimilor zece ani şi este greu de crezut că s-ar mai putea tăia de aici.
♦ Există riscuri semnificative de depăşire a ţintei de deficit de 3% din PIB. În absenţa unor măsuri compensatorii suplimentare credibile, intervalul probabil în care se va plasa deficitul în 2019 este cuprins între 3,4% şi 3,7% din PIB.
♦ Sunt necesare măsuri serioase de consolidare bugetară prin creşterea veniturilor şi/sau raţionalizarea şi eficientizarea cheltuielilor.
♦ La fel ca şi proiectul de buget, proiectul primei rectificări bugetare din acest an are în vedere un plus semnificativ de venituri având drept sursă măsuri de creştere a eficienţei colectării formalizate prin angajamentul ANAF (plus 3,6 mld. lei). Consiliul Fiscal are rezerve privind materializarea unei asemenea evoluţii. ANIEL DÂIANU fost membru în Consiliul de Administraţie al BNR este noul preşedinte al Consiliului Fiscal poziţie în care a fost învestit în luna iulie