ZF Esenţial în business. Teodora Alecu, KPMG România: Cât plătesc companiile pentru produse brand?

Autor: Ioana Matei 13.08.2019

Cei mai mulţi dintre consumatori sunt obişnuiţi să cumpere produse de un anumit brand, dar din punct de vedre fiscal, brandurile creează anumite implicaţii. Care sunt acestea, a explicat Teodora Alecu, tax director în cadrul KPMG România în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Esenţial în business, realizată de ZF în parteneriat cu KPMG.

 „Orice cheltuială a unei firme trebuie să fie documentată şi să servească activităţii firmei, să aducă un beneficiu economic. Plăţile pentru brand-uri, că şi pentru elemente de know-how, se fac de obicei între firme din grup. Există o firmă, să zicem în Franţa, care dezvoltă un brand ani de zile, sau zeci de ani de zile. Toate acestea determină costuri la nivelul firmei din Franţa. Iar când produsul intră pe piaţă din România, este de aşteptat, din punct de vedere economic, că firmă din Franţa să solicite anumite plăţi pentru brand”, a explicat Teodora Alecu.

Aceste plăţi vor acoperi o parte din costurile cu crearea brandului. În plus, impactul brandului permite produselor să câştige cotă de piaţă. Problema apare că din punct de vedere fiscal, toate aceste costuri, dar şi cota de piaţă câştigată, veniturile câştigate de firmă din România, trebuie şi cuantificate într-o anumită măsură: „Din punct de vedere fiscal justificam nivelul unei plăţi atât cu explicaţii, descrieri, argumente economice, dar şi cu cifre, cu sume, calcule”. 

De asemenea, observă Teodora Alecu, inspectorii fiscali se uită la nivelul plăţilor pentru branduri, în contextul în care aceste plăţi reprezintă o cheltuială pentru firmă din România; beneficiile vin însă din veniturile obţinute prin vânzarea produselor. „Când se documentează preţurile de transfer se face un studiu de comparabilitate pentru aceste plăţi, noi le numim generic „redevenţe”. În tratatele internaţionale o plată pentru brand se califica drept redevenţa”, explică specialistul KPMG.   

Studiile de comparabilitate ţin cont de sectorul de activitate în care operează firma, dar şi de caracteristicile produselor, de drepturile limitate sau extinse de utilizare a brandului.

Ca urmare a dificultăţii referitoare la identificarea procentului exact din vânzări generat de brand, este dificil să se cuantifice cât din alegerea consumatorilor de a cumpăra se datorează brandului. Prin urmare se ajunge şi la studii privind recunoaşterea brandurilor între consumatori şi se fac chiar şi studii de evaluare a brandurilor.