Multe firme în economie, puţine în domeniul producţiei. Valoarea adăugată în economie adusă de IMM-urile româneşti este de două ori mai mică faţă de media UE

Autor: Mădălina Panaete 16.08.2019

„Este nevoie de o strategie şi de o direcţie. Alături de antreprenorii maturi, îşi vor face loc şi companii noi, mai mici, care vor învăţa şi vor prinde curaj.“



O Întreprindere micro, mică sau mijlocie aduce în medie în economie o valoare adăugată brută de 45.000 de euro, faţă de 110.000 de euro cât este media din Uniunea Europeană, arată calculele ZF pe baza datelor de la Eurostat. Astfel, deşi avem mai mult de 450.000 de întreprinderi micro, mici şi mijlocii active, acestea nu reuşesc să aducă în economie valoare adăugată la potenţial, în condiţiile în care majoritatea activează în comerţ. Astfel, activitatea productivă, care generează valoare adăugată în economie, este ocolită de antreprenori. De altfel, mai mult de 30% din firmele din România sunt active în comerţ şi aduc circa 40% din cifra de afaceri de 1.401 mld. lei (peste 300 mld. euro) generată de toate companiile din România anual. În producţie sunt active puţin peste 10% din firme, în timp ce în servicii au pariat peste 45% din firme, arată ultimele date de la Registrul Comerţului. Acest lucru trage în jos contribuţia în economie a IMM-urilor în condiţiile în care valoarea adăugată brută (VAB) la costul factorilor reprezintă suma salariilor şi a altor elemente legate de costul factorilor de muncă, al profitului, al subvenţiilor de exploatare, al amortizării capitalului fix din care se scad impozitele legate de producţie.