Revoluţie în lumea corporate americană: unii dintre cei mai mari lideri din business spun că responsabilitatea companiilor ar trebui să fie şi faţă de angajaţi, clienţi şi societate, nu doar faţă de acţionari

Autor: Bogdan Cojocaru 22.08.2019

Liderii unora dintre cele mai puternice companii din SUA au atacat vechiul principiu al lumii corporate americane care spune că deciziile ar trebui luate pentru a oferi tot ce este mai bun doar acţionarilor, scrie The Wall Street Journal.

Business Roundtable, asociaţia executivilor multora dintre cele mai mari corporaţii americane, şi-a schimbat enunţul privind “scopul unei companii”. Astfel, deciziile nu ar mai trebui să ia în considerare doar cum să fie realizat  profit pentru acţionari, ci liderii din business ar trebui să-i ia în calcul pe toţi cei care au interese la companie, adică pe angajaţi, clienţi şi societatea în general – stakeholderii. Este o schimbare de filozofie majoră pentru asociaţie, în care sunt membri directori executivi ai zeci de companii mari precum Amazon, Apple, Bank of America, BlackRock, BP, IBM,  Chevron, Citigroup, Exxon, Morgan Stanley, Coca-Cola, Pepsi, Procter & Gamble, Wallmart, Whirpool, S&P, Pfizer, Motorola, Mastercard şi KPMG. Grupul, condus de James Dimon, CEO-ul JPMorgan, este o voce puternică la Washington pentru interesele business-ului american. Business Roundtable reprezintă industri de top din SUA, de la giganţii de tehnologie la producători industriali şi jucătorii de pe pieţele financiare. Vechiul enunţ privind scopul unei companii reflecta teoria veche de decenii a economistului Milton Friedman care spune că singura obligaţie a unei companii este de a maximiza valoarea pentru acţionari.

“Fiecare stakeholder este esenţial”, arată noul statut. “Ne angajăm să aducem valoare pentru toţi, pentru succesul companiilor noastre, al comunităţilor şi ţării.”

Poziţia unei companii faţă de scopul ei influenţează aspecte multiple, de la salariul muncitorului de rând la impactul pe care îl are activitatea ei asupra mediului. Însă schimbarea nu, şi nu poate, cere companiilor să-şi modifice modul în care fac afaceri. Boardurile companiilor au obligaţia legală să protejeze interesele acţionarilor.