O industrie cu 13.000 de companii şi creştere explozivă. Piaţa de restaurante s-a triplat într-un deceniu şi a ajuns la 2,4 miliarde euro. Vânzările restaurantelor din România s-au majorat cu 13% în ultimul an, iar faţă de 2009 sunt de trei ori mai mari datorită creşterii salariilor

Autor: Cristina Roşca 26.08.2019
Românii au cheltuit 11,2 miliarde de lei (2,4 mld. euro) în 2018 în restaurantele din România, suma fiind cu 13% mai mare decât în 2017 şi triplă faţă de acum un deceniu, arată calculele ZF pe baza datelor de la Registrul Comerţului.

Datele se referă la companiile care au CAEN-ul „5610 - Restaurante“ şi care şi-au depus rezultatele financiare pe anii analizaţi.

Piaţa de restaurante este în continuare dominată de trei lanţuri internaţionale – McDonald’s, KFC şi Pizza Hut însă vine puternic din urmă lanţul românesc City Grill ce cuprinde mai multe formate. La vârful pieţei îşi mai fac loc şi alte reţele antrepre­noriale precum La Mama sau Trattoria Il Calcio, dar şi americanii de la Subway. Statistica analizată de ZF face referire doar la restaurante, companiile care administrează baruri şi cafenele au CAEN separat.

Spre deosebire de alte sectoare ale economiei, în piaţa de restaurante multe firme (mai bine de jumătate, conform ultimelor date) se închid sau dau faliment în primul an de activitate. Acest lucru determină apariţia de noi şi noi branduri şi firme în domeniu.

De altfel, avansul vânzărilor pieţei de restaurante a fost susţinut atât de expansiunea jucătorilor mari - locali şi internaţionali -, dar şi de apariţia de nume noi.

Un exemplu în acest sens este intrarea în 2017 în România a doi jucători mari din SUA - Taco Bell şi Sbarro.