Care sunt cei mai „productivi“ angajaţi din comerţul alimentar: Metro şi Lidl au cea mai mare cifră de afaceri per salariat, de 1,5 milioane de lei pe an, după care urmează Kaufland cu 0,8 milioane de lei pe an. Cel mai puţin productivi sunt angajaţii de la Cora şi Profi

Autor: Cristina Roşca 30.08.2019

În medie, fiecare salariat din comerţul modern contribuie cu 750.000 de lei la bussinessul reţelei care l-a angajat.



Cifra de afaceri per angajat - un in­di­cator-cheie în comerţul mo­dern local - variază între 440.000 de lei şi 1,5 mil. lei în 2018, arată cal­cule­le făcute de ZF pe baza datelor publice.

Fiecare salariat al Metro Cash & Carry, com­pa­nie activă pe segmentul angro, şi al dis­coun­te­rului german Lidl contribuie cu aproape 1,5 mil. lei la businessul reţelelor, dublu faţă de me­dia in­dustriei. La polul opus este reţeaua de maga­zine mici Profi şi lanţul de hipermarketuri Cora.

În medie, fiecare dintre cei 77.000 de salariaţi care lucrează pentru cele zece reţele de comerţ modern din România a contribuit cu 750.000 de lei la bussinessul de anul trecut al industriei. Cinci companii au angajaţi mai eficienţi ca media, pe când celelalte cinci se află sub acest prag.

Evoluţia acestui indicator - cifra de afaceri per angajat - poate fi influenţată de o serie de factori, de la numărul de deschideri, la modelul de magazin pe care pariază retailerii şi de la numărul de salariaţi per unitate, la rolul lor.

În ultimii ani există o criză de personal atât la nivel de industrie, cât şi la nivel de economie, lupta pentru oameni fiind tot mai acerbă. Mai mult, în cazul comerţului alimentar fluctuaţia de personal este foarte mare, oamenii plecând atât la competiţie pentru salarii mai mari, cât şi în alte sectoare sau chiar peste graniţă. În acest context, apar casele de marcat automate sau self service.

Totuşi, retailul în general şi cel alimentar în particular sunt unele dintre sectoarele din eco­no­mie cu cei mai mulţi salariaţi, fiind work intensive. Mai mult, jucătorii din indus­trie spun că indiferent de cât de mare va ajunge să fie influenţa tehnologiei în domeniu, nu vom ajun­ge să vedem magazine fără angajaţi, am­prenta umană fiind în continuare importantă.

Astăzi în comerţul modern sunt circa 3.000 de magazine sub mai multe formate (hiper­marketuri, supermarketuri, cash & carry, proximitate modernă şi discount), cu afaceri de circa 60 mld. lei.