Industria auto mondială este în criză, iar economia lumii suferă: activitatea din industria manufacturieră globală trece prin cea mai accentuată şi mai vastă încetinire din ultimii şase ani. „Incertitudinea geopolitică ce apasă pe investiţiile în capitalul de afaceri rămâne principala frână pentru industria globală.“

Autor: Bogdan Cojocaru 10.09.2019

„Incertitudinea geopolitică ce apasă pe investiţiile în capitalul de afaceri rămâne principala frână pentru industria globală.“



În plin proces de restructurare dramatică în Europa, cu profitul prăbuşindu-i-se cu aproape 90% în trimestrul 2, constructorul auto american Ford şi-a văzut ratingul de credit tăiat şi aruncat în tomberonul cu obligaţiuni junk de către Moody’s. Ford, care are o fabrică în România, este unul dintre cei mai mari emitenţi de obligaţiuni corporate din SUA din afara sectorului financiar. În Europa, compania vrea să elimine 12.000 de locuri de muncă până anul viitor. General Motors, un alt mare producător auto american, îşi restructurează şi el operaţiunile internaţionale. De asemenea, Daimler, din Germania, producătorul maşinilor de lux Mercedes, se restructurează. La fel face şi Volkswagen, cel mai mare producător de autovehicule la nivel mondial, pentru a se reorienta către e-mobilitate. PSA Group din Franţa, părintele mărcilor Peugeot şi Citroën, şi grupul chinez Dongfeng au anunţat la începutul acestei luni un plan de diminuare a operaţiunilor unui parteneriat. Nissan, unul dintre cei mai mari constructori auto din Japonia, a dezvăluit în iulie cel mai mare plan de restructurare din ultimul deceniu: eliminarea a 12.500 de locuri de muncă. În august, presa a scris că Nissan şi Renault, din Franţa, iau în considerare restructurarea alianţei lor în vederea unei posibile fuziuni cu grupul italo-american Fiat-Chrysler.

Pieţele cu cel mai mare potenţial de creştere devin din ce în ce mai dificile pentru constructorii de maşini. Vânzările auto din India s-au prăbuşit cu 41% în august, cel mai mare declin din istorie. Este a zecea lună consecutivă de scădere. India este considerată democraţia cu cea mai mare populaţie din lume. Şi pentru piaţa auto chineză, cea mai mare din lume, 2019 se anunţă un an mai slab ca nicicând până acum. De asemenea, mai multe pieţe europene trec prin cea mai proastă perioadă de după marea criză financiară. Acest blocaj afectează întregul lanţ de furnizori ai industriei euro şi economiile care depind de fabricile de maşini şi componente. De altfel, perturbarea producţiei din industria auto încetineşte întreaga industrie manufacturieră globală şi riscă să afecteze economia mondială, după cum scrie Financial Times.

Activitatea din industria manufacturieră din întreaga lume trece prin cea mai accentuată şi mai vastă ca dimensiuni geografice încetinire din ultimii şase ani - unul din efectele războiului comercial dintre SUA şi China, cele mai mari economii din lume. Turbulenţele alimentează temeri că economia mondială va rămâne fără unul dintre principalele motoare de creştere şi cresc presiunile pe guverne şi bănci centrale să pregătească noi măsuri de stimulare economică. Cel mai mult pesimism este întâlnit în industria auto. Activitatea producătorilor de maşini la nivel mondial aproape că a atins în august un nivel scăzut record, potrivit unui indicator realizat de IHS Markit în rândul directorilor de achiziţii din industria de profil. Indicatorul pentru industria auto globală arată cel mai abrupt declin al activităţii dintre toate sectoarele industriale. Nivelul la care a ajuns este al patrulea cel mai scăzut din 2009, anul când IHS Markit a început să realizeze seria de sondaje. Indicatorii pentru produse industriale, utilaje, echipamente, metale şi minerit au ajuns şi ei sub pragul de 50 de puncte, cel care marchează limita dintre scădere şi creştere. Ca rezultat, indicele IHS al industriei manufacturiere globale a rămas în august sub nivelul de 50 de puncte pentru a patra lună la rând - cea mai lungă perioadă de scădere din ultimii şapte ani. Declinul reflectă efectul de frânare pe care războiul comercial dintre SUA şi China îl are asupra exporturilor multor ţări, spun economiştii. Exporturile mondiale de bunuri au scăzut cu 1,4% în iunie faţă de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit Biroului de analiză de politică economică CPB Netherlands. „Încetinirea comerţului mondial are multe de-a face cu turbulenţele din industria manufacturieră“, spune Adam Slater, economist la Oxford Economics.

„Comerţul mondial s-a contractat, ceea ce este destul de neobişnuit în afara unei perioade de recesiune, iar situaţia s-ar putea agrava.“  Ca urmare a tensiunilor comerciale, incertitudinile privind politicile globale au crescut la un nivel record, potrivit unui indicator al la JPMorgan. „Incertitudinea geopolitică ce apasă pe investiţiile în capitalul de afaceri rămâne principala frână pentru industria globală“, a explicat Olya Boricevska, economist la JPMorgan.

Deşi uneori cifrele sondajelor se pot dovedi mai volatile decât datele economice, tendinţa de scădere a încrederii este reflectată în cifrele privind producţia. În iunie - ultima lună pentru care sunt disponibile informaţii comparabile pentru majoritatea economiilor mari -, pentru prima dată în ultimii cinci ani numărul de ţări care au raportat o contracţie a producţiei manufacturiere l-a depăşit pe cel al statelor care au raportat o extindere.

Producţia industriei manufacturiere din cele 36 de state membre ale OCDE s-a contractat cu 1,3% în iunie faţă de aceeaşi lună a anului trecut, cea mai slabă evoluţie de la începutul anului 2013.

Încetinirea este probabil să persiste: rezultatele sondajului arată că numărul ţărilor care au raportat o contracţie a activităţii în industria manufacturieră a crescut în iulie şi august, ceea ce ar face ca aceasta să devină scaderea producţiei cu cea mai mare răspândire geografică din ultimii şapte ani.

„Utilajele, metalele şi autovehiculele au contribuit la mai mult de jumătate din încetinirea producţiei globale de c‚nd aceasta a atins cota de maxim la sf‚rşitul anului 2017î, a spus Jennifer McKeown, economist şef la Capital Economics. Declinul a început în Europa, mai precis în Germania, nucleul industrial al continentului şi cea mai mare economie din UE, dar una dependentă de exporturi. Noile teste de emisii ale UE, temerile că SUA vor impune tarife de import pentru maşinile fabricate în Europa şi încetinirea cheltuielilor pe produse care nu sunt necesare vieţii de zi cu zi, cum ar fi maşinile, i-au afectat pe toţi producătorii de maşini din Europa.

Există însă semne că turbulenţele se extind. SUA au fost mai rezistente dec‚t Germania sau Japonia, dar sunt pe cale să cedeze, spun economiştii. Producţia industriei manufacturiere americane a scăzut în iulie, faţă de aceeaşi lună a anului trecut, în timp ce indicele principal al încrederii a început să se contracte în august.