Conferinţa ZF Malluri & Centre comerciale 2019: Mallurile se transformă din centre de cumpărături în centre de distracţie, iar biroul lângă mall găseşte mai uşor oameni. Serviciile oferite vor schimba piaţa în următorii ani, pe măsură ce clienţii vor o experienţă, nu doar să meargă la cumpărături

Autori: Cristina Bellu , Florentina Niţu , Bogdan Alecu 08.10.2019

Proiectele imobiliare care includ atât un mall, cât şi birouri şi chiar o com­ponentă rezidenţială câştigă tot mai mult teren, iar dezvolta­to­rii caută să inte­greze cât mai multe com­po­nen­te şi servicii pentru a transforma cen­trul co­mer­cial într-un adevărat pol, potrivit ju­că­torilor din piaţa imobiliară prezenţi în ca­drul conferinţei ZF Malluri & Centre comer­ciale 2019.

„Avem rezultate spectaculoase la doar o lu­nă de la inaugurarea proiectului Iulius Town Ti­mi­şoara. Sunt magazine care au înregistrat vânzări cu 70% mai mari faţă de perioada simi­lară a anului trecut, traficul este cu 15% mai ma­re faţă de septembrie 2018, iar per total în ca­drul cen­tru­lui comercial, ne aşteptăm la o creş­tere a tra­fi­cului de vizitatori de la 16 mi­lioa­ne la 20 mi­lioane pe an“, a spus Oana Diaconescu, head of leasing, Iulius Town în ca­drul conferinţei ZF Malluri & Centre Comer­cia­le 2019, eveniment realizat de Ziarul Financiar în parte­neriat cu Iulius Town, Signify şi Veranda Mall.

Ea a subliniat că proiectul din Timişoara, lan­sat pe piaţă în urmă cu o lună de zile este ase­mănător cu proiectul Palas din Iaşi şi cu­prinde 120.000 de metri pătraţi de spaţii pentru cumpărături - incluzând Iulius Mall - în 450 de magazine, un centru de fitness, săli de evenimente, dar şi 100.000 de metri pătraţi de spaţii office - cu trei clădiri de birouri şi urmează să lansăm în curând şi a patra clădire de birouri, cea mai înaltă din ţară, şi 41.000 de metri pătraţi de spaţii verzi.

„Pentru noi, mixul de retail cu office şi lei­sure este mixul optim. Este şi un instrument de HR. Toţi cei care vor să lucreze în zona de IT îşi doresc să lucreze în zona Palas pentru că be­ne­ficiază de multiple opţiuni de entertainment pe lângă zona de servicii şi de shopping. În cele trei clădiri lucrează 5.000 de angajaţi, la care se adaugă 3.000 în partea de retail, şi odată cu lansarea celei de-a patra clădiri de birouri vom atinge 16.000 de persoane“, a subliniat Oana Diaconescu.

Nouă centre comerciale sau malluri de peste 10.000 mp urmează a fi deschise în următorul an pe piaţa locală, luând în calcul şi două extinderi puternice, iar per total în următorul an circa 300.000 mp de noi spaţii de retail urmează a fi deschise la nivel naţional.

„Ne dorim să vedem concept nou de food court în malluri, restaurant diferite, ca Fratelli, de exemplu. Începe să se schimbe partea de food, pentru că românii mănâncă tot mai des în oraş. Bucureştenii au mers mereu în oraş, dar vedem că trendul începe să devină mai prezent şi în oraşele secundare. Există interes din partea retailerilor să deschidă mai multe locaţii în ţară, dar sunt puţine spaţii disponibile“, a sublinat Carmen Ravon, Head of Advisory & Transaction Services Retail Agency, CBRE România la conferinţa ZF Malluri&Centre Comerciale ‘19.