Urmează conferinţa Franchise Connection, Bucureşti, 21 octombrie 2019. Banca Transilvania: O afacere în franciză are deja asigurat un know-how, o reţetă de business

Autor: Cristina Roşca 14.10.2019

Provocările legate de accesul la finanţare al antreprenorilor care aleg o afacere în franciză sau una tradiţionala par a fi similare.



Analiza unui credit, în general, porneşte de la analiza riscurilor legate de lanţul de aprovizionare – producţie – vânzare al afacerii, spune Daniel Szekely, director executiv IMM & microbusiness în cadrul Banca Transilvania.

O analiză a acestor riscuri va fi apoi coroborată cu analiza mediului economic în care antreprenorul îşi desfăşoară activitatea, cu performanţele financiare ale acestuia înregistrate până în momentul solicitării finanţării, dar şi cu o proiecţie financiară pe o perioadă de timp elocventă a proiectului care urmează să fie finanţat sunt elementele luate în calcul în decizia de creditare. 

„Pornind de la aceste elemente, desigur că sunt deosebiri în modul de analiză în cazul francizelor, respectiv în cazul afacerilor care nu sunt bazate pe franciză, fără să înţelegem prin acest lucru că finanţarea francizelor ar fi mai standardizată sau mai simplă – nu ca regulă.“ Daniel Szekely explică astfel că o afacere în franciză are deja asigurat un know-how, o reţetă de business, respectiv de cele mai multe ori în cadrul înţelegerii de franciză este asigurată materia primă, sunt asigurate echipamentele de producţie, e gândită deja strategia de produs, de marketing, de vânzare, de pregătire a angajaţilor. În plus, vânzările  beneficiază deja inclusiv de numele, notorie­tatea, brandul francizorului, lucruri care constituie un avantaj clar faţă de o afacere care nu bene­ficiază de acest sistem de expansiune.

Urmează conferinţa Franchise Connection! Vrei sa investeşti într-o franciză? Acum poţi să afli care este oferta de pe piaţă! forum.francize.ro/

„Pe de altă parte, putem vorbi şi de eventuale limitări, o afacere în franciză oferă independenţă limitată ideilor personale, limitează extinderea businessului prin diversificarea gamei de produse oferite spre vânzare, impune costuri suplimentare cu taxa de franciză, care, de regulă, este strict legată de volumul vânzărilor.“ De asemenea, limitează expansiunea ariei în care clientul îşi poate desfăşura activitatea. Toate acestea sunt dezavantaje în comparaţie cu o afacere care are libertate nelimitată în ceea ce priveşte deciziile de management, adaugă el.

Tema finanţării afacerilor în sistem de franciză va fi dezbătută la cea de-a treia ediţie a conferinţei Franchise Connection, care va avea loc la Bucureşti pe 21 octombrie 2019 şi care este organizată de ZF şi francize.ro. La eveniment va fi prezentă în calitate de speaker Cristina Sindile, director general al BT Mic.

Totuşi, provocările legate de accesul la finanţare al antreprenorilor care aleg o afacere în franciză sau una tradiţionala par a fi similare, spune Daniel Szekely.

În ambele cazuri, nevoile de finanţare sunt legate de asigurarea capitalului de lucru pentru desfăşurarea în condiţii normale a activităţii sau de asigurare a surselor de finanţare pentru a investi în capacităţi de producţie. Toate acestea depind în mare măsura de cât de realist este planul de afaceri, de experienţa şi de cunoştintele antreprenorului, de domeniul în care se desfăşoară activitatea, de segmentul de piaţă ţintit, de existenţa unui istoric bun de creditare, în cazul în care au existat şi alte finanţări în trecut.

„De regulă, iniţierea unui business are legătură cu experienţa, cunoştinţele, calităţile antreprenorului într-un anumit domeniu, pentru ca în cele din urmă succesul unei afaceri este determinat de omul care stă în spatele acesteia.” În calitate de francizat însă, misiunea managementului firmei devine mai uşoară pentru că se achiziţionează deseori mai mult decât o afacere, chiar un brand, care a fost construit şi s-a dovedit un succes, pentru că produsul final este deja cunoscut pe piaţă, adaugă executivul.

„Practic, francizatul beneficiază de o afacere la cheie, în schimbul unei taxe. Mai mult, am văzut unele statistici care spun că, de regulă, afacerile francizate au o rată de faliment mai mică.” Prin urmare, o afacere francizată conferă mult mai multă siguranţă mai ales la început de drum, fiind practic un acord, un parteneriat între francizat şi francizor, care implică mult mai puţine riscuri decât în cazul în care ai începe un business nou pe o piaţa în care trebuie să-ţi asiguri prin propriile puteri materii prime, utilaje şi, cel mai important, piaţa de desfacere.

Tema finanţării afacerilor în sistem de franciză va fi dezbătută la cea de-a treia ediţie a conferinţei Franchise Connection, care va avea loc la Bucureşti pe 21 octombrie 2019 şi care este organizată de Ziarul Financiar şi francize.ro.