Urmează conferinţa Franchise Connection, Bucureşti, 21 octombrie 2019. Reţeaua de restaurante cu specific japonez Japanos a ajuns la 7 unităţi dintre care o franciză. „Continuăm expansiunea atât la nivel naţional, cât şi internaţional“

Autor: Cristina Roşca 16.10.2019

Primul restaurant Japanos a fost deschis la jumătatea lui 2016 în proiectul rezidenţial Upground din zona Dimitrie Pompeiu (Pipera).



Lanţul de restaurante cu specific japonez Japanos, prezent pe piaţă de circa trei ani, a ajuns la şapte unităţi, însă există loc de expansiune, fon­datorul businessu­lui vorbind de o reţea de 20-30 de unităţi doar în România.

El poartă totodată negocieri şi pentru expansiunea dincolo de graniţe. „Probabil că 20-30 de restau­rante în principalele oraşe ale ţării ar fi suficiente la ora actuală pentru România. Avem în vedere centre urbane precum Cluj-Napoca, Timişoara, Arad, Sibiu, Iaşi, Constanţa, Braşov, Craiova, Oradea, chiar şi Ploieşti, unde am avut surpriza ca la unul dintre festivalurile de street food să avem vânzări record“, spune Gabriel Faflei, fondator Japanos.

Spaţiile ideale pentru aceste restaurante, dat fiind conceptul, sunt cele stradale sau cele poziţionate în locruri cu trafic intens atât ziua, cât şi seara.

„Anul viitor, am prevăzut deschiderea a zece restaurante în ţară şi a încă patru în străinătate, cele mai avansate discuţii fiind cu Franţa. Avem multă încredere în brandul pe care l-am creat şi faptul că este un produs cu potenţial ne-a fost confirmat tocmai de cererile de franciză venite la scurtă vreme după lansarea sa pe piaţă.“

Urmează conferinţa Franchise Connection! Vrei sa investeşti într-o franciză? Acum poţi să afli care este oferta de pe piaţă! forum.francize.ro/

Astfel, în următorii doi ani compania va continua extinderea naţională, deja fiind în curs o serie de discuţii pentru dezvoltarea în Bucureşti, Ploieşti şi Timişoara. Iar la nivel internaţional, există de asemenea discuţii cu potenţiali parteneri din Franţa, Austria, Bulgaria şi Emiratele Unite. „Am deschis la jumătatea anului 2016 primul Japanos care s-a dorit a fi un test în care să vedem cum va fi primit acest proiect. Am ales Pipera-Upground, o zonă de business cu multe birouri. Veneam cu ceva nou într-un spaţiu cu oferte de masă tradiţionale şi nu foarte variate.“ Conceptul a prins, spune antre­prenorul, deoarece în afară de preparatele reci - maki, sashimi, salate - au fost introduse şi cele calde - supele miso şi mai ales ramen-ul. 

Gabriel Faflei va fi prezent ca speaker la cea de-a treia ediţie a conferinţei Franchise Connection, care va avea loc la Bucureşti pe 21 octombrie 2019 şi care va fi organizată de ZF şi francize.ro.

„Istoria mea de antreprenor a debutat la începutul anilor ’90 şi este legată de piaţa de media. Am construit businessuri pe care le-am vândut sau le-am consolidat. Chiar dacă publicitatea este businessul meu de bază, spiritul antreprenorial m-a făcut să văd această mare oportunitate legată de restaurante. Vorbesc aici de creşterea exponen­ţială a interesului lumii întregi pen­tru bucătăria japoneză.“ În orice mare oraş din Europa se poate observa foarte uşor cât de mult a crescut această piaţă, adaugă el.

Faflei a avut şansa să descopere bucătăria japoneză de la o prietenă foarte bună care este în România de mai bine de 20 de ani. Kana Hashimoto i-a devenit apoi parteneră. Primul proiect a fost Kanpai Izakaya, un bistro japonez. Apoi a apărut nevoia de scalare, ideea unui lanţ de restaurante fast casual. Odată cu expansiunea, în acţionariat au intrat şi antreprenorii care au dezvoltat lanţul de restaurante SaladBox.

„În prezent, reţeaua Japanos are 7 restaurante. Am făcut pasul şi către extinderea în franciză, în 2019, avem prima franciză în Bucureşti şi un prim contract semnat pentru expansiunea internaţională. În România, obiectivul este să consolidam Bucureştiul, unde căutăm parteneri care văd potenţialul nişei noastre de business şi le punem la dispoziţie un business simplu operaţional.“ Astfel, partenerii nu au nevoie de bucătar de sushi, iar restaurantele funcţionează ca unităţi de retail, fără bucătărie. Bucătăria centrală aprovizionează unităţile din Bucureşti cu produsele finite.

„Înainte de a apăsa acceleraţia pe segmentul de franciză, am investit într-o bucătărie centrală care ne ajută să scalăm, şi le oferă partenerilor această simplitate în modul de operare a business-ului.“ Astăzi, odată cu presiunea forţei de muncă şi a lipsei personalului calificat, toată lumea ìfuge“ de business-uri depende de oameni, cu structuri ample de personal şi producţie, crede antreprenorul. „Noi am eliminat acest lucru. Simplitatea business-ului o păstrăm şi în expansiunea naţională, căutăm parteneri cu spirit antreprenorial în afara Bucureştiului care să răspândească trendul Japanos în toate oraşele ţării cu peste 200.000 de locuitori.“ Şi pentru extinderea naţională Gabriel Faflei spune că a simplificat modelul, astfel că nu este nevoie de bucătar de sushi. „Am gândit o mică unitate de producţie unde dotarea de echipamente ajută la păstrarea constanţei reţetelor şi face business-ul uşor de operat. Din unitatea de producţie locală, partenerul poate aproviziona spaţiile de retail şi dezvoltă zona de business to business.“ Restaurantele Japanos oferă servicii de livrare, acest segment de piaţă contribuind cu circa 30% la vânzări.

Cum arată profilul robot al partenerului francizat?

„Nu căutăm persoane cu experienţă anterioară în HoReCa, ci mai degrabă persoane cu spirit antreprenorial, care au disponibilitatea de a se implicăa în activitatea de zi cu zi a business-ului.“

Un restaurant din Bucureşti - care funcţionează doar că unitate de retail, fiind aprovizionat de bucătăria centrală - se deschide cu un buget de 35.000 - 40.000 de euro (invesţiile mergând către dotare şi amenajare, stoc iniţial de marfă şi taxa de franciză.

„Şi la nivel naţional am lucrat pentru a optimiza investiţia pentru mica unitate de producţie şi am căutat cea mai eficientă dotare de echipamente, viitorul partener având nevoie de un capital de aproximativ 80.000-90.000 euro pentru investiţia în echipamentele din unitatea de producţie şi pentru deschiderea primei unităţi de retail, investiţie care îi va permite însă dezvoltarea unui oraş/teritoriu.“