Afaceri de la zero. Ioana Susan şi Sorin Buiac produc bijuterii personalizate de argint şi de aur, într-un atelier din Cluj, şi aşteaptă vânzări de 650.000 de euro în 2020

Autor: Florentina Niţu 04.11.2019

„Noi facem produsul de la zero, când cineva îl comandă pe site-ul chicbijoux.ro, şi poate fi 100% personalizat.“



Ioana Susan, absolventă de Limbi Străine şi Sociologie în Cluj-Napoca, a decis în decembrie 2010 să devină antreprenor, urmându-şi vechea pasiu­­ne pentru bijuterii, şi a deschis un butic de tip insulă, sub brandul Chic Bijoux, într-un mall din Cluj unde vindea la început bijuterii aduse din import. În 2014 i s-a alăturat în mica afacere şi Sorin Buiac, iar împreună au dezvoltat partea de producţie, cea care defineşte astăzi afacerea celor doi antreprenori clujeni.

„Am pornit cu un stand de bijuterii într-un mall din Cluj-Napoca şi în primii doi ani vindeam alături de prima mea angajată. Astfel am văzut care sunt nevoile pieţei, ce se cere, cum evoluează trendurile şi ulterior mi-am dat seama că mi-aş dori ceva mai mult pentru acest business. Am început cu co­merţul de bijuterii, dar consider că avem nevoie de mai mult decât o bijuterie stan­dard“, povesteşte Ioana Susan, fondatoaea Chic Bijoux.

Ulterior, a început să facă bijuterii într-un mic atelier din Cluj, după o colaborare cu Swarovski, de la care cumpăra cristalele chiar de la fabrică din Austria şi le monta în argint în România. „Mi se părea provocator că fac producţie, dar acum când mă uit în urmă îmi dau seama că făceam de fapt asamblare. Acum avem echipamentele necesare prin care putem să turnăm, să laminăm, să facem efectiv o bijuterie.“

Sorin Buiac s-a alăturat businessului Chic Bijoux în urmă cu cinci ani, moment din care cei doi antreprenori au început să dezvolte atelierul de bijuterii şi să-şi definească mai clar pri­orităţile. „În prima faza am investit  20.000 de euro. Când ne-am asociat, am deschis şi alte insule în malluri.“

În prezent, Ioana Susan se ocupă de ac­tivităţile operaţionale ale firmei, creează mo­dele şi întreţine relaţia cu clienţii, iar Sorin Buiac se ocupă de partea tehnică, de stra­tegie şi de marketing.

„Acum realizăm bijuterii prin tăiere şi gravare laser, din aur şi argint. 95% din portofoliu este cu bijuterii din argint, dar înainte de sezon o să avem mai multe din aur. Dar dacă cuiva îi place un produs din argint, putem să-l facem şi din aur. Noi facem produsul de la zero când cineva îl comandă pe site şi poate fi 100% personalizat“, spune Sorin Buiac.

În prezent compania are 11 angajaţi şi mai vrea să angajeze încă trei. Bijuteriile sunt livrate prin curier în 24-48 de ore în ţară, în funcţie de design şi complexitate. „Vindem şi pentru diaspora 5% din producţie.“

Compania a închis insulele din malluri pentru că şi-a dat seama că piaţa tinde să se îndrepte către mediul online. „Avem în cen­trul oraşului Cluj-Napoca un magazin cu bijuterii unicat şi în serie mică din argint cu pietre semipreţioase.“

Produsele de familie sunt cele mai căutate pentru că transmit emoţie şi bucurie, explică Ioana Susan. Ea adaugă că preţurile produselor încep de la 50 de lei până la 250 de lei, pentru bijuteriile din argint, iar preţul auru­lui se calculează în funcţie de gramaj şi o brăţară poate costa peste 1.000 de lei.

„Pe lângă clienţii persoane fizice avem constant colaborări şi cu companii din România care doresc să-şi surprindă angajaţii sau colaboratorii şi pentru care producem accesorii personalizate precum brăţări, pandantive, pin-uri sau altele cu logo-ul companiei sau elemente reprezentative lor“, adaugă Sorin Buiac. Printre clienţii atelierului clujean se numără companii precum Farmec sau Eximtur, dar şi clubul Steaua Bucuresti sau festivalul Untold.

Produsele Chic Bijoux sunt prezente în propriul magazin online, dar sunt listate şi pe Amazon UK, iar anul viitor, antreprenori îşi propun să le listeze şi pe Amazon Europa şi SUA. „Pentru anul viitor ne aşteptăm la 650.000 de euro cifră de afaceri şi ne dorim să ajungem cel mai diversificat magazin online din zona de bijuterii personalizate.“

„În viitor ne dorim să ne diversificăm prin materiale şi tehnologii. Vom păstra partea de personalizare, pentru că noi credem că oameni vor să fie autentici, diferiţi. Anul viitor avem în plan investiţii de 20.000 de euro din fonduri proprii“.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.