VIDEO ZF ESENŢIAL ÎN BUSINESS: Cât durează achiziţia unei companii în România?

Autor: Ioana Matei 19.11.2019

„Un proces de achiziţie a unei companii  durează între 9 luni şi un an şi jumătate. Nu mai vedem tranzacţii foarte rapide, pe <<fast track>>, suntem într-un moment în care tranzacţiile durează mai mult şi nu doar din considerente de aprobări, de Consiliul Concurenţei, ci din motive legate de aşteptările diferite ale vânzătorului şi cumpărătorului”, observă Bogdan Văduva, partener, deal advisory în cadrul companiei de audit şi consultanţă KPMG, în cea mai recentă emisiune ZF Esenţial în business.

Astfel, potrivit specialistului, nevoia de a căuta cumpărătorul potrivit sau de a gestiona procesul astfel încât preţul la care să se închidă tranzacţia să fie în zona de aşteptări a fiecăruia face ca procesele de fuziuni şi achiziţii să dureze mai mult.

„Până a ajunge să fie semnată şi încheiată, o tranzacţie moare de 10-20 de ori. Are o componentă, dincolo de componenta economică, foarte strictă, foarte raţională, de cercetare în zona potenţialilor cumpărători, unde există o anumită disciplină”, observă Bogdan Văduva.

Potrivit lui, dincolo de procesul efectiv care ţine de o tranzacţie, există şi o componentă de psihologie, de înţelegere atât a cumpărătorului, cât şi a vânzătorului, precum şi o încercare continuă de aliniere a intereselor părţilor implicate cu ajutorul consultantului. „Cred că cel mai dificil lucru ţine de zona emoională, nu raţională a unei tranzacţii – unde lucrurile sunt clare, mai ales în momentele în care lucrăm cu antreprenori”, adaugă el.