VIDEO ZF Esenţial în business. Daniel Jinga, KPMG: Ce riscuri au companiile care îşi trimit angajaţii în călătorii de business în străinătate

Autor: Adelina Mihai 03.02.2020

Tot mai multe companii îşi trimit angajaţii din România la filialele din alte state, iar pentru această categorie de salariaţi – supranumită „business travelers”- angajatorii trebuie să respecte anumite prevederi legale.

”Din ce în ce mai multe companii se confruntă cu situaţii în care angajaţii desfăşoară activitatea nu doar în afara locului fix de muncă, ci chiar în afara ţării. Şi aici vorbim fie de angajaţi trimişi la alte societăţi din grup, fie la clienţi externi, fie în scopul prospectării unor pieţe externe, angajaţi care pot fac parte din toate departamentele organizaţiei. Însă problema este că aceste categorii de angajaţi devin extrem de greu de urmărit la nivelul organizaţiei, mai ales că de multe ori deciziile cu privire la relocarea acestora sunt luate cu rapiditate: pentru a te asigura că rămâi competitiv, trebuie sa te afli la locul potrivit, la momentul potrivit”, a spus Daniel Jinga, Senior Manager în cadrul departamentului de taxe, persoane fizice, din KPMG România, în cadrul celei mai recente ediţii a emisiunii ZF Esenţial în business realizată de ZF în parteneriat cu KPMG.

Adesea, companiile se gândesc că nu pot exista obligaţii generate de câteva zile petrecute de angajat pe teritoriul altui stat. Însă acestea nu iau în calcul faptul că e posibil ca angajatul să fi avut prezenţe repetate pe teritoriul acelui stat sau poate şi-a prelungit şederea fără ca angajatorul să ştie, fie doar ca să îşi petreacă vacanţa în acel stat, a mai spus el.

”Prin urmare, putem vorbi de: riscuri din domeniul fiscal şi al securităţii sociale – există o serie de reglementări la nivelul legislaţiei europene şi a tratatelor bilaterale în domeniul securităţii sociale, care impun anumite restricţii/obligaţii (de exemplu, Formularul A1, există ţări cu care România nu are încheiate tratate de evitare a dublei impuneri etc.); riscuri din punct de vedere al regulilor de imigrare – pot exista anumite ţări în care nu este permis să desfăşori activitatea fără a obţine un drept de muncă în acea ţar㪠riscuri privind siguranţa şi securitatea în muncă – în cazul unui accident de muncă, cine asigură repatrierea angajatului?; riscuri reputaţionale – gândiţi-vă ce ar însemna pentru o companie, ca autorităţile să descopere că există angajaţi ce desfăşoară activitatea fără a avea drept legal de muncă?”, a mai spus Daniel Jinga.