România a scăzut în clasamentul PISA din 79 de ţări. Ce înseamnă acest lucru pentru forţa de muncă a viitorului din România

Autor: Răzvan Botea 04.12.2019

România a scăzut în clasamentul PISA realizat de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare (OECD) de pe locul 48 în 2015 pe locul 47 în 2019. Elevii români de 15 ani, majoritatea din clasa a IX-a, au obţinut, în medie, 430 de puncte la matematică, faţă de 444 în 2015, 426 de puncte la ştiinţe faţă de 135 în 2015 şi 428 de puncte la citire faţă de 434 în 2015. Testarea PISA este realizată o dată la trei ani şi rezultatele pentru anul 2018 au fost publicate ieri.

Oana Botolan Datki, SEE managing partner al companiei cu activităţi în sectorul resurselor umane CTeam Human Capital, spune că cifrele sunt îngrijorătoare în contextul în care activităţile din sectoarele economice se digitalizează şi automatizează şi astfel complexitatea posturilor va creşte.

„Putem să gândim că în contextul în care digitalizarea şi automatizarea îşi fac simţită prezenţa, iar procesele repetitive şi simple se automatizează, practic complexitatea posturilor creşte. Una este să fie un post de încărcător-descărcător şi să execute sarcinile fizic, dar în momentul în care apare un robot şi preia sacul din punctul A în punctul B, operatorul trebuie să programeze banda şi va trebui să ştie să îşi facă treaba. În acest context tragedia este că e clar că generaţiile acestea cu aceste procente tragice nu vor putea ocupa nici astfel de posturi“, a spus ea pentru ZF.