Schimbarea liderului, insolvenţe, apariţii şi dispariţii de branduri au ţinut activă piaţa de 4 mld. euro a bricolajului în ultimul deceniu

Autor: Alina-Elena Vasiliu 04.12.2019

Schimbări de brand, tranzacţii, ascensiune în top, ex­pan­siune, insolvenţe - sunt câteva dintre tendinţele care s-au făcut remarcate în ultimii zece ani pe piaţa locală a dis­tribuţiei de materiale de construcţii şi decoraţiuni. Retailul de bricolaj, o industrie de circa 4 miliarde de euro (aproape 20 mld. lei) anual, a trecut prin mai multe transformări în ultimul deceniu.

Dedeman, actualul lider al domeniului şi a treia cea mai valoroasă companie antreprenorială din România, a urcat, treptat, până pe locul întâi în clasament, după cifra de afaceri, o poziţie pe care o ocupă de câţiva ani. Fraţii Dragoş şi Adrian Pavăl din Bacău au ajuns la o reţea de 49 de magazine şi au planuri de expansiune. De departe, Dedeman are cea mai marcantă evoluţie de pe piaţa bricolajului în ultimii zece ani. În aceeaşi industrie, în ultimul deceniu, au apărut branduri noi (MatHaus, Brico Dépôt), au dispărut altele (Praktiker, BauMax), Ambient a intrat în insolvenţă şi a francizat toate magazinele, Proges a fost cumpărat de polonezi, Romstal s-a extins, ţinând activă o piaţă de 4 mld. euro anual, care continuă să crească.

Astăzi, printre cei mai mari jucători de pe piaţa de bricolaj, se mai regăsesc, în afara numelor amintite, germanii de la Hornbach, românii de la Temad şi mai multe companii mici.