Polonia vrea să profite de febra expansiunii comerciale a Chinei pentru a face din Gdansk portul dominant din regiune şi unul dintre cele mai mari de la Baltica. Esenţiale sunt legăturile feroviare către ţările vecine

Autor: Bogdan Cojocaru 05.12.2019

Planurile de expansiune cuprind construirea unui port central de 2,8 miliarde de euro. Acesta va fi cel mai mare proiect de investiţii maritime din Europa.

Oraşul Gdansk şi portul său au fost cândva un centru de putere în comerţul baltic şi est-european aflat la răscrucea vremurilor şi imperiilor, un membru al puternicei Ligi Hanseatice din nord înconjurat de intrigi medievale şi jocuri de interese. Apoi a devenit un simbol al luptei poloneze anticomuniste, iar acum este pe cale să-şi recâştige măreţia comercială, dar de data aceasta cu ajutorul Chinei şi al Singaporelui. Intrigile şi jocurile de interese au reapărut.

Când prima rută feroviară directă dintre China şi Marea Britanie a fost inaugurată în ianuarie 2017, iar primul tren cu marfă chinezească a ajuns la Londra, făcând vâlvă în întreaga lume, traficul de marfă pe calea ferată între Polonia şi China era deja ceva intrat în rutină. Rutina a fost întreruptă când portul polonez Gdansk a primit Trenul inaugural Euro-China - linia directă spre Marea Baltică a controversatei iniţiative a guvernului chinez Belt and Road. Iniţiativa este proiectul de suflet al preşedintelui chinez Xi Jinping prin care acesta vrea să extindă influenţa comercială, economică şi politică a  Beijingului cât mai departe în lumea largă. Trenul Euro-China este un detaliu important al strategiei chineze, dar şi pentru viitorul portului polonez. Portul Gdansk a dezvăluit recent planuri pentru dublarea cantităţii de mărfuri încărcate şi descărcate la 100 de milioane de tone pe an. Gdansk este deja cel mai aglomerat port din Europa de Est, dar are concurenţi puternici şi noua strategie îi va întări statutul. Aceste eforturi vor fi posibile mulţumită puterii financiare a Singaporelui şi comerţului Chinei, scrie Deutsche Welle.

„Portul Gdansk vrea să recucerească rolul principal de care s-a bucurat în vremurile când Polonia domina în această parte a lumii“, spune vicepreşedintele pentru infrastructură al Autorităţii portuare Gdansk Marcin Osowski. „Am fost centrul gravitaţional al comerţului din regiune. Acest lucru s-a schimbat în timpul expansiunii prusace, dar situaţia iar se schimbă. Cu Noul Drum al Mătăsii şi Brexitul, rolul nostru ca poartă a Europei creşte din nou în importanţă.“

Toate aceste planuri depind de operatorul portuar din Singapore PSA International, care a cumpărat în mai DCT Gdansk cu scopul declarat de a face din port „poarta către Baltica“. Poziţionarea unică face din Gdansk portul ideal de acces către Europa Centrală şi de Est şi un centru de transbordare pentru Marea Baltică, a spus Laurent Spiessens, CEO adjunct al DCT Gdansk. Activitatea portului a crescut cu 20% în 2018 şi cu 9% anul acesta, a precizat el. Macaralele, dintre care unele reprezintă investiţii noi, au încărcat şi descărcat 50 de milioane de tone de mărfuri în 2018, iar pentru anul acesta este aşteptat un nivel record. Cantitatea este estimată să crească la 100 de milioane de tone până în 2030.

Planurile de expansiune cuprind contruirea unui port central de 2,8 miliarde de euro. Acesta va fi cel mai mare proiect de investiţii maritime din Europa, a explicat Osowski. Există şi un program de investiţii în infrastructură de 591 de milioane de euro, finanţat public şi privat.

Planurile propuse pentru dezvoltarea Euro-Portului Central include construirea a 19 kilometri de cheiuri, 8,5 kilometri de diguri, 9 terminale, patru bazine de întoarcere şi 3 canale de acces. Terminalele vor putea fi folosite pentru containere, pasageri, operaţiuni în largul mării, operaţiuni cu gaze naturale lichefiate şi construirea de vapoare. Operaţiunile de aprovizionare cu combustibil vor fi mărite şi ele pentru ca vapoarele să nu mai fie forţate să navigheze până la Kaliningrad pentru a face plinul cu combustibil, spune directorul financiar al Portului Gdansk Slawomir Michalewski. „Gdansk este singurul port de la Marea Baltică care poate descărca cele mai mari vase de containere din lume care vin din Asia.“

El a precizat că se lucrează la planuri pentru a reface căile fluviale interioare pentru a adăposti mai multă încărcătură de-a lungul fluviului Vistula. Portul are deja o bună diversificare a modalităţilor de acces din interior, 33% din containere fiind transportate pe calea ferată, ponderea putând fi ridicată la 50%, a spus Osowksi. La porturile Bremerhaven şi Hamburg din Germania, ponderea este de 46% respectiv 43%.

De asemenea, Gdansk are cea mai bună conexiune cu interiorul din Europa Centrală şi de Est, mărfurile de acolo putând ajunge la 120 de milioane de persoane. Portul are legături naturale pe uscat cu Cehia, Slovacia, Ucraina, Belarus şi Polonia.

Către Belarus şi Slovacia, Polonia pregăteşte noi conexiuni feroviare directe. În plan este şi realizarea unei rute directe către Minsk, care ar facilita transportul mărfurilor chineze către Europa.

În prezent, mărfurile din Minsk ajung în Gdansk fie prin Varşovia, fie prin portul lituanian Klapeida, principalul rival de la Baltica al Gdansk. Costurile transbordării încărcăturilor în portul polonez ar fi mai mici decât în portul lituanian, susţin oficialii din Gdansk. „În Gdansk, plăteşti pentru transbordarea la graniţă. În Klapeida, plăteşti taxa de terminal, costuri de alimentare şi costuri de stocare pentru marfa depozitată. Costurile totale de alimentare şi transport pe uscat spre Minsk prin Gdansk sunt cu 15% mai mici decât prin Klaipeda“, a explicat unul din oficiali.

Portul polonez pregăteşte în plus o rută directă feroviară către Zilinia, din Slovacia, pentru a scurta un drum care în prezent trece prin Varşovia şi Katowice. Există deja o legătură directă cu Ostrava, din Cehia.

Astfel de rute pe uscat permit portului să concureze cu giganţi precum Hamburg, unul dintre cele mai mari porturi europene. „Pentru Ostrava, ruta către Gdansk este cu 30% mai ieftină decât cea către Hamburg sau Koper. Din Zilina, costurile sunt cu 20-50% mai mici“, spune Dominik Landa, director comercial la DCT Gdansk. Noile legături feroviare vor permite portului polonez să concureze cu Duisburg, principalul centru european pentru traficul eurasiatic. Unul din obstacolele majore este viteza medie de 30 de kilometri pe oră a trenurilor de marfă prin Polonia, faţă de media UE de 40 de km/h sau de 50 de km/h în Germania. Însă guvernul polonez are în plan îmbunătăţirea transportului feroviar. Programul Naţional Feroviar pentru 2023 promite investiţii de 15,5 miliarde de euro în reţeaua de cale ferată pentru modernizarea a 18.000 de kilometri.

Autoritatea portului Gdansk discută cu posibili clienţi din China, Marea Britanie, ţările scandinave şi Polonia, precum producători de maşini şi de material lemnos. În plus, oficiul pentru Shanghai din port promovează în China noua legătură feroviară dintre Gdansk şi China. Un tren pe această rută va intra în serviciu săptămânal în ianuarie 2020.