Topul celor mai importante evenimente din industria alimentară şi a băuturilor în 2019. Consumul încetineşte dar pe piaţă se anunţă noi investiţii şi lansări de produse

Autor: Mădălina Panaete 10.12.2019

♦ Anul 2019 a adus o încetinire a consumului în România, însă industria băuturilor şi a produselor alimentare continuă să fie efervescentă, pe piaţă anunţându-se noi investiţii şi lansări de produse ♦ De asemenea, anul 2019 a adus cu sine şi multe schimbări de manageri, mulţi români fiind promovaţi pe alte pieţe.

 

Creşteri pentru producători

Deşi per total, consumul a consemnat o încetinire faţă de anul 2018, pe piaţa de alimente şi băuturi producătorii au continuat să ai­bă creşteri.

De exem­plu, Agricola Bacău a raportat o creştere de 8% în primele nouă luni ale anului faţă de pe­rioada similară a anului precedent şi vrea să în­cheie anul cu un avans similar. Pe de altă par­te, creşteri au avut în pri­ma parte a anului şi Coca-Cola HBC România, Danone, Prod­lacta sau Cris-Tim, conform ul­ti­me­lor date. În pri­me­le zece luni, consumul de alimente, băuturi şi tutun a crescut cu circa 5%, conform datelor de la INS.

 

Accent pe mâncarea gata preparată

Tot mai mulţi producători lansează produse din categoria ready meals, ca urmare a tendinţei românilor de a nu mai găti produsele acasă.

De exemplu, Prefera Foods, unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa conservelor, a investit 4 mil. euro în lansarea brandului „de Azi“, sub care comer­cializează supe creme de legume, smoothie-uri şi sucuri fresh. Pe piaţă mai activează şi alţi jucători precum Angst, Cris-Tim, Agricola Bacău şi Macromex (Edenia).

 

Grupul polonez Maspex face noi investiţii

Maspex România, compania care are în portofoliu branduri precum Tymbark, Tedi, La Festa sau Salatini, a primit în acest an două ajutoare de stat în valoare de 45,5 milioane de lei (circa 10 mil. euro). În total, compania va investi în cele două proiecte care vizează achiziţia de noi linii de producţie pentru băuturi 91,2 milioane de lei (circa 20 mil. euro). Compania produce la Vălenii de Munte sucuri (Tymbark, Tedi, Ciao si Figo), produse instant (La Festa), snacksuri dulci şi sărate (Salatini, Rollini d’Oro) şi paste (Arnos), iar în fabrica din Vatra Dornei este îmbuteliată apa Bucovina.

 

După ce a preluat Betty Ice, Unilever a intrat în acţionariatul FruFru

Gigantul anglo-olandez Unilever, unul dintre cei mai mari jucători din piaţa locală de FMCG, a preluat un pachet de 75% din Good People, societatea din spatele brandului FruFru, într-o tranzacţie în care antreprenorul Mihai Simiuc alege să păstreze pachetul de 25% din acţiuni. FruFru este un brand specializat în realizarea de sucuri şi mâncăruri sănătoase. Compania a raportat afaceri de 34 de mil. lei în 2018, plus 27% faţă de anul precedent, în timp ce profitul s-a triplat până la valoarea de 842.626 lei, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

 

Romaqua Group, investiţii de 56 mil. lei în brandul Aquatique

Romaqua Group, cel mai mare îmbuteliator de apă aminerală naturală cu branduri precum Borsec, Aquatique şi Stânceni, va primi un ajutor de stat de peste 28 de milioane de lei (circa 6 mil. euro) pentru extinderea capacităţii de producţie de apă minerală Aquatique. Proiectul vizează construcţia unei noi hale şi achiziţia de echi­pamente, conform datelor de la Minis­terul de Finanţe, care a aprobat alte şase proiecte în baza schemei de ajutor de stat pentru stimularea investiţiilor majore ( (HG nr.807/2014). În total, în acest proiect compania va investi 56 de milioane de lei.

 

Mai multe tranzacţii pe piaţa de alimente şi băuturi

Deşi 2019 nu a adus tranzacţii mari ca anii precendenţi, în acest an s-au semnat mai multe achiziţii pe piaţa de alimente şi băuturi. De exemplu, grupul italian Orasesta S.p.A. a semnat în august preluarea companiei româneşti Nova Prompt, controlată integral de Valentin Cristian Mişcoci, o companie cu un portofoliu de 4.000 de automate de cafea instalate la clienţi şi care funcţionează sub brandul Coffee Selection. Dr. Oetker, cel mai mare jucător de pe piaţa aditivilor alimentari, a cumpărat compania Rimco, care deţine Panovia Prod SA, producător de produse de patiserie. Transilvania Nuts, procesatorul de miez de nucă deţinut de Levente Bara şi Alexandru Chiric, a preluat producţia şi distribuţia mărcilor Nutribon şi Yoli, sub care sunt produse batoane din fructe uscate şi nuci, dar şi fructe uscate ambalate.

 

Radu Timiş predă conducerea Cris-Tim noii generaţii

Radu Timiş junior, fiul cel mare al fondatorilor grupului Cris-Tim  Cristina şi Radu Timiş, a preluat funcţia de CEO al businessului de peste 150 de milioane de euro anual. Astfel, Radu Timiş predă frâiele businessului cu mezeluri, lactate şi vinuri fiului său, dar rămâne în continuare preşedinte al boardului, deşi îşi restrânge implicarea în afacere. Radu Timiş junior a ocupat anterior funcţia de director comercial.

 

Alexandrion Group face prima achiziţie internaţională

Alexandrion Group, cel mai mare producător de băuturi spirtoase de pe plan local, a preluat pachetului majoritar al distribuitorului de băuturi Cavaway din Cipru. Aceasta este singura tranzacţie internaţională în care a fost implicat un antreprenor local în 2019.

În 2017, grupul Alexandrion a decis deschiderea biroului de operaţiuni globale în Cipru, vizând implementarea planului de expansiune la nivel global, iar în 2018 Grupul a anunţat înfiinţarea unei reprezentanţe în Brazilia care gestionează atât operaţiunile din America de Sud, cât şi construcţia celei mai mari distilerii în New York.

 

Angst revine în retail şi vrea 20 de magazine

Sorin Minea, antreprenorul care controlează grupul Angst, cu activităţi în procesarea cărnii şi producţia de ready meals (mâncare gătită), reia pariul pe retail şi vrea să deschidă până la finalul anului 2020 circa 20 de magazine sub brandul Angst. Grupul de firme Angst a avut mai bine de 20 de magazine alimentare proprii de tip supermarket, în Bucureşti şi în împrejurimi, până în 2014, când grupul a decis să vândă magazinele retailerului Mega Image, la trei luni după ce a ieşit de sub franciza Carrefour.

 

Schimbări de manageri

Anul 2019 a adus cu sine mai multe schimbări de manageri astfel că producători precum Ursus Breweries, FrieslandCampina România, Coca-Cola România, Puratos România, Kandia Dulce sau Mondelez România au de anul acesta o nouă conducere.

Ursus Breweries l-a numit la conducere pe Dragoş Constantinescu, un executiv care anterior a lucrat pentru British American Tobacco. La conducerea FrieslandCampina şi Coca-Cola România au venit doi executivi străini după ce Cornel Cărămizaru, respectiv Nicoleta Eftimiu au fost promovati să conducă alte pieţe de la nivel european.

 

Anul 2019 a adus cu sine mai multe schimbări de manageri astfel că producători precum Ursus Breweries, FrieslandCampina România, Coca-Cola România, Puratos România, Kandia Dulce sau Mondelez România au de anul acesta o nouă conducere. Ursus Breweries l-a numit la conducere pe Dragoş Constantinescu, un executiv care anterior a lucrat pentru British American Tobacco. La conducerea FrieslandCampina şi CocaCola România au venit doi executivi străini după ce Cornel Cărămizaru, respectiv Nicoleta Eftimiu au fost promovati să conducă alte pieţe de la nivel european.