Mai mulţi bani pentru infrastructura rutieră: CNAIR estimează necesitatea unui buget de aproape patru ori mai mare pentru anul 2020

Autori: Laura Albu , Mediafax 17.12.2019

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat marţi, un buget, pentru lucrări de întreţinere în 2020, de 3,7 miliarde de euro, potrivit unui comunicat, în condiţiile în care a primit, în proiectul de buget pentru 2020, un miliard de lei.

Bugetul estimat pentru necesarul lucrărilor de întreţinere, pentru anul 2020 este de 3.751.290.000 lei cu TVA . Din aceasta sumă, 955.604.000 lei reprezintă lucrări de întreţinere şi reparaţii curente pe o lungime de 2.542 de kilometri, informează CNAIR.

Pentru anul 2019, bugetul total prevăzut pentru lucrările de întreţinere a fost de 1.726.510.949 lei. Din această sumă, 410.440.301 lei reprezintă valoarea lucrărilor de întreţinere periodică şi reparaţii curente, executate pe o lungime de 1191 de kilometri.

Conform proiectului de buget pe 2020 pus în dezbatere publică de Ministerul Finanţelor, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. asigura în prezent administrarea şi întreţinerea unei reţele de 17.740 km din care 824 km de autostrăzi şi 16.916 km drumuri naţionale, reţea care este dezvoltată pe întreg teritoriul României, iar peste 61 % din reţea are durata de funcţionare expirată.

„Durata normală de funcţionare va putea fi prelungită în cazul în care starea tehnică a sistemelor rutiere existente şi capacitatea portantă a drumului se menţin în limite admisibile prevăzute de reglementările tehnice în vigoare la data expirării duratei normale de funcţionare prin executarea unor lucrări de întreţinere periodică (tratamente bituminoase, straturi rutiere subţiri, covoare asfaltice, reciclări în SITU) şi reparaţii curente (ranforsări sisteme rutiere), conform reglementărilor tehnice în vigoare şi în ritmicitatea prevăzută de acestea.

Faţă de cele prezentate, rezultă că, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA are nevoie anual de alocarea de la bugetul de stat pentru activitatea de întreţinere a infrastructurii rutiere de fonduri financiare în valoare de cca. 1.047 milioane lei. Neasigurarea unui buget corespunzător pentru execuţia acestor tipuri de lucrări până la construirea reţelei de autostrăzi, va conduce la distrugerea întregii reţele rutiere din administrare, iar costurile de remediere ar fi mult mai mari, deoarece lucrările de modernizare, respectiv reabilitare implică costuri mult mai mari (ex. un km de drum modernizat/reabilitat costa cca 800.000 euro)”, arată documentul care priveşte bugetul Ministerului Transporturilor.