ZF IT Generation. Mihai Rotaru, antreprenorul care a vândut o aplicaţie de taxi către Daimler: Piaţa de ride-sharing din România este evaluată la circa 1 mld. dolari anual

Autor: Ioana Nita 23.12.2019

„Am un proiect nou de mobilitate urbană care va fi lansat în primăvară.“



Mihai Rotaru, antreprenorul român care a pus bazele Clever Taxi, aplicaţia mobilă de taxi vândută în urmă cu doi ani indirect către gigantul german Daimler, a investit până acum în cinci start-up-uri, iar din prima investiţie a făcut deja şi exit.

„Este vorba de Appsulate, start-up-ul vândut către un unicorn american. Start-up-urile în care am investit până acum sub diferite forma sunt din zona de mobilitate, SaaS şi divertisment, toate având o componentă tech. Multe dintre ele nici nu sunt încă lansate“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT GENERATION Mihai Rotaru, investitor şi antreprenor în industria de mobilitate. El a adăugat că în prezent mai analizează încă patru start-up-uri în vederea realizării unor investiţii în perioada următoare.

„Am început să investesc în alte start-up-uri când am început să am bani, după ce am vândut Clever Taxi, dar încă mai eram în companie.“

Mihai Rotaru a pus bazele Clever Taxi în 2011 alături de Alexandru Dumitru, iar în iunie 2017 cei doi au vândut compania indirect către gigantul german Daimler (Mercedes).

„Pe vremea mea nu era infrastructura care există acum pentru start-up-uri în România. Nu era un ecosistem real de mentori, de angel investors, incubatoare etc. A trebuit să pornim de la zero şi să învăţăm pe parcurs. Ne-am orientat către incubatoare din afara ţării“, a povestit el.

Mihai Rotaru şi Alexandru Dumitru au pornit Clever Taxi cu banii proprii, iar după câteva luni au obţinut o finanţare de la un investitor local – Andrei Pitiş, suficient pentru a continua businessul. Ulterior, în business a investit, în 2014, şi un fond de investiţii (antreprenorul Călin Fusu prin intermediul companiei Bestjobs), evaluând compania la 3 milioane de euro.

„Nu am avut de la început obiectivul de a vinde şi de aceea ne-am orientat mereu spre a aduce mai multă valoare utilizatorilor. Am reuşit să ajungem pe break-even, ceea ce nu a pus presiune pe noi, iar când a fost momentul vânzării am putut să negociem liniştiţi pentru că nu era o vânzare de nevoie“, a subliniat Mihai Rotaru.

În prezent, potrivit lui Mihai Rotaru, piaţa de ride-sharing din România este o piaţă matură care este evaluată la circa un miliard de euro anual.

Acum, antreprenorul a pus bazele unui nou start-up în zona de mobilitate, numit Neobility, pentru care a primit deja o finanţare de 600.000 euro din partea fondului de investiţii Early Game Ventures şi a Simple Capital, vehiculul de investiţii al lui Andrei Pitiş.

Neobility se axează tot pe zona de tehnologie pentru mobilitate urbană, scopul fiind îmbunătăţirea transportului din oraşe. Mai exact, Neobility lucrează în prezent la dezvoltarea unei platforme care să integreze soluţiile alternative de mobilitate urbană.

 

 

Ce a mai declarat Mihai Rotaru la ZF IT GENERATION:

♦ În clipa de faţă infrastructura este mult mai dezvoltată şi există o oportunitate mult mai mare pentru oameni deştepţi care vor să construiască un business de la zero.

♦ Nu cred că este sănătos să porneşti cu ideea de a vinde un business. Mai sănătos pentru tine şi pentru companie este să construieşti un busienss care să aducă valoare pentru utilizatori şi să fie sustenabil financiar în mod ideal.

♦ Mai avusesem o ofertă înainte şi începusem discuţiile şi cu alţi jucători din regiune fie pentru vânzare, fie pentru a lua din nou o finanţare. Piaţa devenise mult mai matură, începuseră deja să se facă consolidări. Acum piaţa este deja maturizată.

♦ În realitate, România a fost foarte mult timp complet ignorată de către companii şi investitori ca fiind o piaţă prea mică sau neinteresantă.

♦ Uber a intrat în România la doi ani după ce a intrat în Polonia. Piaţa din România este însă mai profitabilă decât în Polonia, nevoia pe mobilitatea de aici este mai mare. Nu este proporţională cu populaţia, ci în valoare absolută.

♦ În ultimii ani s-au schimbat însă foarte mult lucrurile în România. Există o infrastructură de fonduri de investiţii - VCs, start-up-uri destul de promiţătoare, foarte mulţi angel investors şi oameni care au avut un exit deja şi îi pot ajuta pe noii antreprenori pentru dezvoltarea businessurilor lor.

♦ De aceea, acum sunt şi companii care aleg România printre primele pieţe pentru lansare, mai ales în zona de mobilitate sau logistică.

♦ Faţă de Polonia, avem jumătate din populaţie sau un sfert dacă ne uităm la populaţia urbană pentru că ei au mai mică proporţia de urban, PIB-ul este mult mai mic, însă nevoia este mult mai mare în valorea absolută pentru că avem o infrastructură de transport public mult mai slab dezvoltată. De aceea există o oportunitate de dezvoltare foarte mare.

♦ Suntem o piaţă care adoptă foarte repede tehnologiile noi.

♦ Nu sugerez însă să faci un business doar pentru România.

ioana.nita@zf.ro