Peste 200.000 de autovehicule s-au livrat în 2019, pentru prima dată în ultimii zece ani, în valoare de 5 mld. euro, la un preţ mediu de 25.000 de euro

Autor: Bogdan Alecu 08.01.2020
Vânzările de autovehicule s-au ridicat anul trecut la peste 5 miliarde de euro, luând în calcul volumul pieţei şi un preţ mediu de 25.000 de euro cu TVA.

Vânz[rile de vehicule pe piaţa lo­cală s-au ridicat anul trecut la circa 200.000 de unităţi pentru prima dată în ultimul deceniu, în creştere cu 7% faţă de 2018, potrivit estimărilor ZF pe baza datelor la nivelul primelor 11 luni ale anului trecut. Luând în calcul un preţ mediu de 25.000 de euro cu TVA, valoarea pie­ţei auto din 2019 a fost de peste 5 mi­liarde de euro. În plus, piaţa auto locală şi-a du­blat volumul în ultimii cinci ani, cres­când de la 100.000 de autovehicule în 2014 la 200.000 în 2019. Piaţa auto locală nu a mai depăşit pragul de 200.000 de autovehicule noi vândute într-un an din anul 2008 când s-au livrat 324.000 de autovehicule. În 2009 a urmat cel mai mare declin punctat de piaţa locală în ultimii 20 de ani, an în care piaţa a scăzut cu mai bine de 50%. În acest interval de timp a fost eliminat şi timbrul de mediu, la 1 februarie 2017 moment de la care au intrat în ţară aproape un milion şi jumătate de maşini vechi. Pe de altă parte, în tot acest timp a fost în derulare programul Rabla. Mai mult, anul trecut prin Rabla Plus clienţii de maşini electrice obţineau de la stat un bonus de 10.000 de euro, cel mai mare la nivel european. În plus, premierul Ludovic Orban a anunţat că cel mai probabil din luna martie a acestui an va reveni programul Rabla, inclusiv cu o componentă pentru maşini electrice. „Vorbim de un program Rabla pentru reînnoirea parcului auto naţional, este important să susţinem eliminarea maşinilor vechi. Am purtat discuţii şi toţi sunt interesaţi de acesta şi programul de electrificare este susţinut. Ce lipseşte din proiect? Metode eficiente de a bloca intrarea de rable în ţară. Aici nu avem o soluţie spectaculoasă deoarece apetitul este foarte mare şi este dictat de buzunar, însă în timp şi clientul va conştientiza ce iese pe ţeava de eşapament a unei maşini vechi“, a declarat Brent Valmar, directorul general al Porsche România, în cadrul unui eveniment din luna decembrie a anului trecut. El a subliniat că poluarea aerului şi decarbonizarea vor conta foarte mult în 2020, chiar dacă anul este unul electoral, când de obicei nu sunt implementate soluţii radicale.