ANCOM: În 2019 au fost portate aproape 1 milion de numere de telefon

Autor: Ioana Nita 20.01.2020

Anul trecut, în România s-au portat în total peste 958.000 numere de telefon, dintre care 93% (895.083) sunt numere de telefonie mobilă şi doar 63.738 sunt numere de telefonie fixă, potrivit datelor furnizate de ANCOM. Cele mai multe numere de telefon au fost portate în lunile mai, decembrie şi ianuarie - 89.584, 88.317, respectiv 88.183, iar în medie anul trecut s-au portat mai multe numere de telefon pe lună decât în 2018. Aproximativ 81% din numărul de portări de anul trecut au fost realizate de către persoane fizice şi 19% de către persoane juridice. În procesele de portare desfăşurate în anul 2019 au fost implicaţi 32 de furnizori de telefonie fixă şi mobilă.

Astfel, de la introducerea serviciului de portabilitate în România, în 21 octombrie 2008, peste 6,3 milioane de numere au fost transferate între reţele. Dintre acestea, 5,5 milioane sunt numere de telefonie mobilă (86%) şi peste 800 de mii de numere sunt de telefonie fixă.

Furnizorii de telefonie mobilă au reuşit în anul 2019 să atragă prin portare 895.083 de utilizatori. Dintre aceştia, cei mai mulţi au optat pentru reţeaua RCS & RDS – 337.784, în timp ce Orange a primit prin portare 170.528 de utilizatori, Telekom Romania Communications – 152.274, Vodafone – 137.385,  iar Telekom Romania Mobile Communications – 97.086.

Din cele 895.083 de numere de telefonie mobilă portate în 2019, 47% au fost numere de cartele preplătite.

În anul 2019 au fost portate 63.738 de numere de telefonie fixă, reprezentând 7% din totalul numerelor portate în acest an. Majoritatea numerelor de telefonie fixă portate au fost împărţite între principalii furnizori, astfel: RCS & RDS – 34.527, Vodafone – 10.488, Orange – 9.954, UPC România – 5.085 şi GTS Telecom – 1.025.

În 2019 au fost portate 14.795 de numere independente de locaţie, numere cu acces gratuit şi numere cu tarif special.

Pe parcursul anului trecut ANCOM a primit 346 de petiţii pe tema portabilităţii, cele mai multe fiind generate de anumite probleme tehnice apărute în derularea procesului de portare, respectiv întârzierea mesajelor introduse de furnizori în baza de date centralizată (BDC) sau probleme de rutare. Alte probleme semnalate de utilizatori s-au referit la anularea proceselor de portare, la cererea utilizatorilor, precum şi la întârzierea realizării procesului de portare.