Atunci versus acum. Cum s-a schimbat clasamentul comerţului alimentar în ultimul deceniu. Vin puternic din urmă lanţurile de discount şi supermarketuri, pe când jucătorii cash&carry pierd teren. Kaufland şi Carrefour sunt singurele constante în top cinci

Autor: Cristina Roşca 02.02.2020

Clasamentul celor mai mari jucători din comerţul alimentar s-a schimbat radical în ultimul deceniu, cu trei nume noi între primii cinci jucători. Mai exact, la vârf îşi fac loc lanţurile de supermarketuri Profi şi Mega Image şi discounterul german Lidl, conform estimărilor ZF pe baza datelor financiare din 2019.

La polul opus, lanţul de hipermarketuri Real nu doar a ieşit din clasament, ci şi din piaţă. De asemenea, lanţurile de magazine de tip cash&carry Metro şi Selgros au cobo­rât în a doua jumătate a clasamentului marilor jucători toc­mai pe fondul expansiunii rapide a lanţurilor de ma­gazi­ne mici de tip supermarket şi proximitate. Aceste ma­ga­zine au scos din joc mulţi retaileri tradiţionali care erau de fapt clienţii Metro sau Selgros, care nu se adresează con­sumatorilor finali, ci revânzătorilor, fiind afaceri angro.

Doar Kaufland şi Carrefour sunt constante în top cinci, francezii ocupând în continuare locul doi, pe când nemţii au devenit lider, poziţie pe care o ocupă deja de aproape un deceniu. Creşterea puternică a nemţilor de la Lidl ar putea ameninţa în anii care vor urma primele locuri în clasament.

Cei mai mari cinci jucători din comerţul alimentar au obţinut anul trecut afaceri cumulate de aproape 50 mld. lei după creşteri pe linie, unele de până la 30%, arată calculele făcute de ZF. Prin comparaţie, în urmă cu un deceniu, cei mai mari jucători de la acel moment adunau afaceri de 20 mld. lei.