Încasările la bugetul de stat din impozit pe profit s-au dublat în ultimii 10 ani, dar ca procente din PIB au scăzut. Alexandra Smedoiu, Deloitte: Ca să crească încasările din impozitul pe profit ca pondere în PIB avem nevoie să producem valoare adăugată, cu marjă de profit mai mare. De asemenea, impozitarea microîntreprinderilor este o problemă

Autor: Răzvan Botea 10.02.2020

Veniturile bugetului de stat din încasări din impozitul pe profit s-au dublat în ultimii 10 ani, de la 10 mld. lei în 2010 la mai mult de 19 mld. lei, venituri estimate în 2020. Cu toate acestea, ponderea încasărilor din impozitul pe profit la bugetul de stat a scăzut de la 2% din PIB în 2010 la 1,9% din PIB în 2019 şi 2020.

Consultanţii fiscali sunt de părere că pentru a creşte încasările la bugetul de stat din impozitul pe profit este nevoie ca economia românească să producă mai multe bunuri şi servicii cu valoare adăugată mare, unde marja de profit este mai mare şi implicit veniturile bugetului de stat.

„Este clar că profiturile companiilor au crescut în acelaşi ritm cu PIB-ul, iar cota de impozitare nu s-a modificat. Ca să fi crescut ca şi pondere în PIB ar fi trebuit să avem profituri din activităţi cu valoare adăugată mai mare. Sunt multe businessuri cu marje comerciale foarte mici. Ca să creşti ca procente în PIB ar trebui să vii cu servicii cu valoare adăugată mare”, comentează pentru ZF Alexandra Smedoiu, partener Deloitte.

De asemenea, o altă problemă în creşterea nivelului de încasare la bugetul de stat al încasărilor din impozitul pe profit ca pondere în PIB este impozitarea microîn­treprinderilor. Alexandra Smedoi explică faptul că multe astfel de companii aleg un sistem de impozitare pe cifra de facaeri de 1% sau 3%, însă pot avea marje de profit mari la o cifră de afaceri de sub 1 milion de euro (plafonul maxim pentru a putea trece pe impozit pe cifra de afaceri).

„Mai este şi regimul microîntre­prin­derilor. Aici e posibil ca profiturile să fi fost mari, dar cota de impozit pe profit fiind foarte mică, nu au crescut încasările la bugetul de stat. Ca statistică sunt foarte multe companii care au sub 1 mil. euro ca cifră de afaceri. Mai demult erau nişte restricţii pe anumite coduri CAEN, dar acum nu mai sunt aceste restricţii“.

România are una dintre cele mai mici cote de impozitare pe profit din Uniunea Europeană – 16%. Cote mai mici de impozitare sunt doar în Bulgaria, Irlanda şi Cipru. Cu toate acestea, bulgarii colectează din acest impozit 2,2% din PIB, irlandezii 3,2% şi ciprioţii 5,5% din PIB, arată datele Eurostat, oficiul de statistică european.

„Este şi o problemă de colectare, dar zic că problema de colectare nu este neapărat la impozitul pe profit, mai degrabă în alte zone. Problema de impozitare la impo­zitul pe profit este mai degrabă la microîntreprinderi, multe frme au migrat la această formă fiscală“.

În condiţiile în care cota de impozitare pe impozitul pe proft este deja foarte joasă, o abordare de creştere a încasărilor la bugetul de stat prin reducerea cotei de impozitare şi creşterea gradului de conformare voluntară nu ar fi posibilă.

„Cred că această cotă este deja destul de redusă ca să o mai poţi scădea. Cred că trebuie o mai bună guvernanţă pe impozitul pe microîntreprinderi care şi generează multe abuzuri după părerea mea. Este menit să ajute firmele mici, dar 1 milion de euro este o cifră mică? Dacă te uiţi la alte state europene care au regimuri fiscale care să ajute companiile mici, vorbim de plafoane pe cifra de afaceri mult mai mici.

Statul român a încasat între 2010 şi 2019 inclusiv peste 130 de miliarde de lei din profitul companiilor. Chiar dacă în 10 ani încasările ca valoare nominală s-au dublat, ca pondere în PIB au scăzut de la 2% la 1,7%. Procentul plaseză România pe ultimele locuri în Uniunea Europeană. Spre comparaţie, alte ţări din Uniunea, cum ar fi Belgia, şi-au dublat veniturile din impozitul pe profit ca pondere în PIB în ultimii 10 ani (de la 2,3% în 2010 la 4,3% în 2018), ţări din regiune precum Ungaria şi Polonia colectează din acest impozit la un nivel similar României ca pondere în PIB.