Petrol, dolar, burse, tehnologie, maşini, divertisment, turism - coronavirusul din China infectează rapid economia globală

Autor: Bogdan Cojocaru 13.02.2020

Din cauza coronavirusului a fost anulat uriaşul spectacol de tehnologie din Barcelona, un eveniment de referinţă pentru scena de profil. Aşa ceva nu s-a mai întâmplat niciodată în istoria de 33 de ani a showului.

Cererea globală pentru petrol este pe cale să scadă pentru prima dată în ultimii zece ani din cauza coronavirusului. În urmă cu un deceniu, economia globală şi cererea pentru combustibil erau paralizate de marea criză mondială. De asemenea, atunci recesiunea şi colapsul financiar împingeau în sus dolarul, investitorii căutând refugiu în moneda americană. Acum se întâmplă la fel, din cauza epidemiei pornite din Wuhan, ca într-o criză globală.  

Timpul de aşteptare al tancurilor petroliere pentru descărcarea petrolului şi a combustibilului rafinat în porturile din Shandong, China a crescut în unele cazuri de patru ori deoarece coronavirusul a paralizat cererea rafinăriilor chineze, scrie Bloomberg.

În mod normal, vapoarele-cisternă aşteaptă mai puţin de cinci zile, însă acum două petroliere stau degeaba de 20 de zile. Rafinăriile din China reduc producţia în condiţiile cererii mai mici pentru combustibil şi acumulării stocurilor. Epidemia de coronavirus pur şi simplu a blocat transportul de mărfuri şi de pasageri în câteva regiuni chineze. Rata de procesare la rafinăriile din Shandong a picat de la 70% în decembrie la mai puţin de 50%, potrivit Oxford Institute for Energy Studies. Ce se întâmplă în China influenţează vizibil pieţele la nivel global - semn al influenţei tot mai mari a economiei chineze asupra economiei mondiale. Agenţia Internaţională pentru Energie apreciază că cererea pentru petrol la nivelul întregii lumi va scădea în acest trimestru pentru prima dată în ultimii zece ani din cauza închiderilor din economia chineză.

„Astăzi, China este o piesă centrală a lanţurilor de aprovizionare globale, iar (din 2003, anul epidemiei SARS - n.r.) numărul de chinezi care călătoresc şi de străini care se duc în China a crescut enorm, ceea ce subliniază pericolul răspândirii virusului“, se arată într-o analiză a AIE. Anul trecut, China a contribuit cu peste trei sferturi la creşterea cererii globale pentru petrol. OPEC, organizaţia principalilor producători de petrol din lume, vede şi ea presiuni mari create de coronavirus asupra cererii“, notează The Wall Street Journal. China este cel mai mare importator de petrol din lume.

Aceasta pentru că este şi cea mai mare piaţă auto din lume, una în care şi-au pus speranţele constructori auto europeni majori ca Volkswagen, BMW şi Daimler. Problemele lor - reducerea cererii în contextul încetinirii economiei lumii şi al eşecului producătorilor auto de a ţine pasul cu vremurile electrice - au adus în pragul recesiunii Germania, cea mai mare economie europeană. Acum, problemele lor sunt acutizate de coronavirus. Vânzările de maşini în China au înregistrat în ianuarie cea mai mare scădere observată vreodată în această lună, de -22%, potrivit datelor unei asociaţii a constructorilor auto locale. Epidemia a ţinut consumatorii departe de  showroomuri. Grupul anticipează un declin şi mai mare pentru februarie, de -30% sau chiar mai mult. Astfel, vânzările de maşini din China se îndreaptă spre al treilea an la rând de scăderi, ceva fără precedent. Tot din cauza coronavirusului a fost anulat uriaşul spectacol de tehnologie din Barcelona, un eveniment de referinţă pentru scena de profil. Aşa ceva nu s-a mai întâmplat niciodată în istoria de 33 de ani a showului.

Cauza anulării este lipsa de participanţi - atât giganţii chinezi de tehnologie, cât şi  concurenţii lor americani, japonezi şi sud-coreeni au preferat să nu-şi trimită reprezentanţii la Barcelona din motive de siguranţă a sănătaţii. Barcelona este al doilea oraş ca mărime al Spaniei, iar evenimentul are o importanţă economică semnificativă pentru el. Congresul de tehnologie a găzduit anul trecut 107.000 de persoane din 200 de ţări, a creat 13.900 de locuri de muncă temporare şi a avut un impact economic de 437 de milioane de euro, potrivit guvernului regional catalan.

Dacă giganţii de tehnologie care expun de obicei la Barcelona au preferat să stea la adăpost acasă, investitorii de pe pieţele financiare caută adăpost în dolar. De aceea, euro s-a depreciat ieri faţă de moneda americană la cel mai scăzut nivel din 2017, notează Financial Times. „Caracteristica definitorie a dolarului din ultimele săptămâni a fost rolul de activ adăpost“, spune Steve Englander, strateg la Standard Chartered.

„Principalul impact al coronavirusului pentru Europa este la nivelul creşterii economice. Zona euro a început anul cu creştere slabă şi cu BCE în mare parte fără opţiuni de politică economică. Speranţa era că va începe expansiunea fiscală. Însă şocul creşterii negative a diminuat această speranţă.“

Chiar şi Comisia Europeană a descris coronavirusul ca fiind un pericol major pentru economie. În Italia, viceministrul de finanţe Antonio Misiani a averizat că epidemia ar putea aduce fragila economie italiană în recesiune.

La fel ca Spania, Italia este o ţară turistică, acest sector contribuind semnificativ la economie. Însă de când epidemia a blocat unele din marile oraşe chineze şi a înrerupt legăturile de transport ale Chinei cu alte state, absenţa grupurilor de turişti chinezi a lăsat hotelurile, restaurantele, tur-operatorii şi retailerii din diverse părţi ale lumii, inclusiv Europa, să numere pierderile. Chinezii se numără printre turiştii care cheltuiesc cel mai mult. Circa 30 de linii aeriene şi-au suspendat zborurile către China, iar 25.000 de zboruri au fost anulate săptămâna trecută, potrivit OAG, o companie de informaţii în domeniul transporturilor.

Rata de ocupare a hotelurilor din China s-a prăbuşit cu 75% în ultimele două săptămâni ale lunii ianuarie. Din cauza ştrangulării fluxului de turişti, un operator de parcuri naţionale din China este pe cale să devină prima victime de calibru greu a coronavirusului. O altă companie chineză, 58 Home, un uriaş furnizor de servicii de curăţenie, şi-a amânat oferta publică iniţială de listare de acţiuni pe bursa din SUA deoarece coronavirusul i-ar fi distrus cererea din partea consumatorilor, spun pentru Bloomberg surse apropiate situaţiei.