Slăbiciunea puternicei industrii auto germane începe să destabilizeze întreaga economie

Autor: Catalina Apostoiu 19.02.2020

Problemele întâmpinate de puternica industrie auto a Germaniei, generate de cererea în scădere de peste hotare, reglementările mai stricte privind emisiile şi electrificare, încep să-şi pună o amprentă din ce în ce mai vizibilă asupra celei mai mari economii a Europei împingând în sus şomajul, erodând siguranţa locurilor de muncă şi afectând salariile, scrie Reuters.

Sectorul auto german este aşteptat să elimine aproape o zecime din cele 830.000 de locuri de muncă în următorul deceniu, potrivit asociaţiei din industrie VDA.

Unele think tankuri şi oficiali guvernamentali se tem că impactul va fi mai puternic în condiţiile în care autovehiculele electrice oferă mai puţină activitate de asamblare, activităţile simple sunt înlocuite cu procese automatizate, iar companiile îşi relochează producţia.

Nu este vorba încă de o criză ca cea suferită în anii ‘70 de constructorii auto, dar pericolul este în creştere, avertizează companiile şi angajaţii din sector.

În condiţiile creşterii şomajului în centrele afluente producătoare de autovehicule din Bavaria şi Baden-Wuerttemberg, implicaţiile sunt serioase pentru Germania, care generează aproximativ 5% din PIB din industria auto, aceasta fiind o parte importantă din identitatea sa naţională.

„Germania intră pe un teren necunoscut. Tranziţia ar putea marca sfârşitul erei auto pentru industria auto ca angajator în masă“, arată Stefan Bratzel, director al Center of Automotive Management. „Pentru scena politică, este o bombă cu ceas“.

Epidemia de coronavirus amplifică criza dând peste cap lanţurile de aprovizionare la nivel mondial şi reducând vânzările de autoturisme în China, o piaţă importantă pentru constructorii germani.

Pentru a-i ajuta pe angajaţii afectaţi de problemele industriei, politicieni, companii şi sindicate au cerut guvernului să susţină trecerea la tehnologii alternative. Într-o rară declaraţie comună, constructorii auto şi sindicatele au arătat că Berlinul trebuie să-şi extindă schemele de angajare susţinute de stat, cunoscute drept Kurzarbeit.

Guvernul este aşteptat să adopte noile reguli mai flexibile luna viitoare.

Pentru economia germană ca întreg, situaţia înseamnă mai puţini bani de cheltuit pentru consumatori, ceea ce va eroda cel mai important pilon de susţinere economică din ultimii ani în condiţiile slăbirii exporturilor.

Aceasta ar putea deveni mai apoi o problemă pentru Banca Centrală Europeană care încearcă să stimuleze economia zonei euro cu un arsenal limitat.