ZF Power Summit 2020. Consumatorii persoane fizice rămân de fapt captivi la actualii furnizori pentru că liberalizarea pieţei de energie electrică este mai mult pe hârtie

Autori: Cristina Bellu , Alexandra Cepăreanu , Georgiana Mihalache 19.02.2020

În România durează între 6 şi 12 luni pentru schimbarea furnizorului de energie electrică, în timp ce în Germania, în cazul aceluiaşi furnizor care activează şi în România, consumatorii aşteaptă doar 30 de zile.

Liberalizarea pieţei de energie electrică pentru consumatorii casnici, introdusă în 2018, este îngreunată de birocraţie şi de piedicile puse consumatorilor, care nu pot trimite cererile pe mail către distribuitori şi trebuie să aştepte avize pentru a face schimbarea de furnizor, au susţinut participanţii la conferinţa ZF Power Summit.

Evenimentul organizat de Ziarul Financiar a ajuns la a noua ediţie şi a reunit cei mai importanţi actori din domeniul energiei, care au dezbătut cele mai fierbinte subiecte din piaţa de profil. Conferinţa a fost organizată cu sprijinul Engie, Amerocap, MOL, NNDKP, Biriş-Goran, Blumenfield, CEZ Group, E.ON, Enel, Fondul Proprietatea, Ijdelea Mihăilescu, Hidroelectrica, Microsoft, Marsh, Nova Power & Gas, OMV Petrom, Photon Energy, Romgaz, Nuclearelectrica, SAP, Siemens, Centrul Român al Energiei (CRE), Transelectrica, Traduceri Champollion şi XTAG.

„Cererile de schimbare de furnizor se transmit tot prin fax, distribuitorii nu acceptă cererile de schimbare trimise prin e-mail. În Germania, racordarea la reţea pentru un loc nou de consum durează în medie 30 de zile, în România durează între 6 şi 12 luni. Nu e acelaşi ANRE (Autoritatea Naţională de Regle­men­tare în Domeniul Energiei - n.red.). În ţările din vestul Europei sunt operatori de măsură care nu fac şi distribuţie, nu câştigă din cantitatea de energie tranzitată în reţea“, a spus Armand Domuţa, directorul general al Restart Energy, un producător de energie verde şi furnizor de energie electrică şi gaze naturale care funcţionează din anul 2015, la Timişoara.

Şi Andrei Nistoreanu, manager programe la Future Energy Leaders România, a menţionat obstacolele pe care le întâlnesc românii în schimbarea furnizorului de energie electrică.

„Pentru a schimba furnizorul de energie trebuie să treacă 21 de zile, iar consumatorul să emită o suită de documente, nu se poate face online. Comunicarea de documente nu se face printr-un sistem electronic centralizat“, a spus Andrei Nistoreanu.

Legislaţia în domeniul energiei va urma însă consumatorul, iar companiile din piaţa de profil trebuie să îşi alinieze capacitatea tehnologică pentru a rezolva problemele tuturor consumatorilor, a susţinut Ionuţ Militaru, customer experience sales pentru România şi Bulgaria în cadrul SAP.

„Companiile trebuie să schimbe modul în care se uită la clienţi. Clienţii vor să fie ascultaţi şi pentru acest lucru este nevoie de o altă tehnologie. Când vorbim despre milioane de clienţi va trebui să avem tehnologie pentru a înţelege ecosistemul de clienţi, să încerci să înţelegi care este experienţa pe care o au“, a spus Ionuţ Militaru.

Şi energia regenerabilă a fost una dintre temele de discuţie din cadrul evenimentului organizat de ZF, Boyana Achovski, secretar general al Gas Infrastructure Europe (GIE), susţinând că în 2018, în Uniunea Europeană, doar 19% din totalul energiei folosite a provenit din surse regenerabile.

Oamenii care lucrează în industrii pe bază de combustibili fosili trebuie să se dezvolte şi să se gândească la recalificare, la modernizare, în contextul transformărilor tehnologice. „O altă etapă sunt fondurile, se vor promova investiţiile în eficientizarea energetică, în unităţi noi, sunt încurajate cele pe gaz care au două calităţi faţă de electricitate - gazul se poate stoca, se poate opri cu un cost redus“, a spus Gabriela Cacerea, partener, coordonator al practicii de energie şi natural resources a NNDKP.

În ceea ce priveşte investiţiile în piaţa de energie, România are potenţial şi în captarea energiei solare, susţine Georg Hotar, CEO & co-founder al Photon Energy.

„În 2015 am intrat în piaţa românească cu operaţiuni de marketing, azi suntem în proces de a începe dezvoltarea proiectelor. Suntem activi în alte pieţe, dar România este una dintre pieţele pe care vrem să dezvoltăm proiecte pe termen lung“, a spus Georg Hotar.

Evenimentul ZF Power Summit 2020 a ajuns la a noua ediţie şi a reunit 200 de partici­panţi care au dezbătut cele mai importante subiecte din energie.

 

Adrian Volintiru, director general Romgaz

 

Armand Domuţa, director general Restart Energy

 

Valeriu Binig, director reglementări şi antitrust Enel România

 

Andrei Nistoreanu, manager programe şi comunitate future energy leaders România

 

Patricia Vasile, expert Future Energy Leaders România

 

Boyana Achovski, secretar general Gas Infrastructure Europe (GIE)

 

Mihai Drăghici, senior manager, asistenţă în afaceri, EY România

 

 

Victor Iancu, fondator Cooperativa de Energie

 

Ionuţ Militaru, customer experience sales  pentru România şi Bulgaria, SAP

 

Gabriela Cacerea, partener, coordonator al practicii de energie şi natural resources a NNDKP

 

Georg Hotar, CEO & co-founder Photon Energy

 

Mark Beacom, CEO Black Sea Oil & Gas

 

Oana Ijdelea, partener, Ijdelea Mihăilescu

 

Mihai Bălan, policy officer în cadrul Asociaţiei Române pentru Energie Eoliană

 

Claudiu Butacu, cofondator EFdeN, energiaTa