ANAF se pregăteşte de reorganizare: 2.000 de posturi vor fi eliminate

Autori: Mihai Gongoroi , Dorin Oancea , Mediafax 19.02.2020

Ministerul de Finanţe a publicat un nou proiect de reorganizare a ANAF care prevede tăierea a 2.000 de posturi neocupate de inspectori şi a 150 de posturi de conducere. Totodată, apar noi direcţii de specialitate la nivelul autorităţii fiscale.

Noul proiect de reorganizare, pus în dezbatere publică, vine după ce acum câteva săptămâni a fost redus numărul de vicepreşedinţi din cadrul ANAF de la 4 la 3. Astfel, numărul posturilor alocate ANAF se reduce de la peste 27.000 la 25.000, în timp ce funcţiile de conducere se reduc cu circa 5%.

Conform notei de fundamentare, Direcţia Antifraudă Fiscală va fi reorganizată prin diminuarea numărului de direcţii din cadrul aparatului propriu al aparatului central, a numărului de servicii atât de la nivel central cât şi teritorial, ceea ce va conduce la reducerea numărului de posturi cu 45% faţă de numărul actual de posturi de conducere.

Totodată, se înfiinţează Direcţia generală de management a riscului, în subordinea preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, ca urmare a preluării activităţii de analiză de risc de la structurile cu atribuţii în acest domeniu.

"Analiza de risc reprezintă funcţia cheie a planificării activităţii, ANAF intenţionând să perfecţioneze utilizarea acestui mecanism pentru eliminarea redundanţei unor activităţi, a suprapunerii acţiunilor de control, a abordărilor parţiale ale unor riscuri fiscale, dar şi pentru evitarea tratamentelor neunitare şi disproporţionate ale nivelului de risc. Neexistând o centralizare a managementului riscului, responsabilitatea analizei de risc este distribuită atât către nivelul central, cât şi către unităţile teritoriale şi între activităţile Direcţia Generală Coordonare Inspecţie Fiscală, inspecţie fiscală persoane fizice, vamă, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, Direcţia Generală Antifraudă Fiscală etc", se arată în nota de fundamentare.

Prin înfiinţarea acestei structuri centralizate pentru managementul riscului se va avea în vedere identificarea şi abordarea unitară a riscurilor, ţinta fiind reducerea decalajului fiscal.

De asemenea, direcţia nouă vizează includerea inspecţiilor fiscale cu ţinte clar definite şi transmiterea cazurilor către instanţele care se ocupă de cazurile penale, precum şi colectarea arieratelor şi a sumelor stabilite suplimentar.

Se înfiinţează şi Direcţia generală de strategie şi monitorizare a proceselor, în directa subordonare a preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, prin reorganizarea Direcţiei generale de strategie şi relaţii internaţionale.

Noua structură va constitui un instrument al preşedintelui Agenţiei pentru estimarea veniturilor şi pentru urmărirea realizării veniturilor bugetului general consolidat, pentru monitorizarea periodică a activităţii instituţiei, a gradului de îndeplinire a obiectivelor asumate la nivel general şi specific, îmbunătăţirea proceselor de activitate şi, la nivel instituţional, îmbunătăţirea serviciilor oferite contribuabililor.

De asemenea, o nouă direcţie nouă este Unitatea de management a informaţiei. Aceasta va cuprinde oameni cu experienţă de business, dar şi personal cu experienţă în domeniul IT pentru a accelera procesul de informatizare a agenţiei, priorităţile instituţiei în acest domeniu şi planurile aferente. Această structură va funcţiona în subordinea secretarului general al ANAF

Totodată, se modifică denumirea Direcţiei generale de planificare, monitorizare şi sinteză în Direcţia generală de monitorizare venituri şi sinteză, cu menţinerea coordonării actuale şi fără modificarea atribuţiilor, noua denumire reflectând în mod corect activitatea desfăşurată de structura în cauză.

Totodată se va proceda la reanalizarea repartizării numărului de posturi pentru fiecare administraţie judeţeană, în funcţie de anumite criterii, precum: ponderea veniturilor colectate de fiecare organ fiscal în total venituri realizate, numărul şi dispersia în teritoriu a contribuabililor administraţi de organele fiscale din subordine, costul colectării înregistrat la fiecare unitate fiscală.