Bani pe piaţa sporturilor electronice

Ziarul Financiar 21.02.2020

Popularitatea uriaşă, în continuă expansiune, de care s-au bucurat sporturile electronice în ultimii ani a atras chiar şi atenţia caselor de pariuri, astfel că operatorii de top nu au stat prea mult pe gânduri şi au inclus rapid secţiuni de pariuri E-sports în ofertă.

De exemplu, la NetBet, brand foarte popular în România în special datorită impresionantei oferte de online casino, poţi paria acum pe Ligi de Counter Strike, Dota 2 sau League of Legends.

De fapt, piaţa sporturilor electronice la nivel global este într-o ascensiune fulminantă, conform unui raport realizat de Business Insider.

Dezvoltarea sectorului de sporturi electronice a fost impulsionată şi de susţinerea venită din partea unor nume importante, precum Michael Jordan, Drake şi Marshmello.

Interesul publicului a devenit aşadar tot mai mare, iar estimările Business Insider Intelligence arată că audienţa se va dubla până în 2023. Dacă în 2017 era de 335 de milioane de oameni, până în 2023 va creşte la 646 de milioane.

În aceste condiţii, nu e de mirare că investiţiile din domeniul sporturilor electronice cresc cu rapiditate.

Spre exemplu, în 2017 acestea au fost de 490 de milioane de dolari, pentru ca în 2018 să crească până la 4.5 miliarde de dolari. O creştere de 837%, potrivit unei analize Deloitte.

Investiţiile sunt distribuite în întregul ecosistem al sporturilor electronice - de la organizaţii sportive, la operatori de turnee, platforme de streaming, etc.

De unde provin banii în piaţa sporturilor electronice? Drepturile media sunt vândute în întreagă lume, deoarece competiţiile importante au început să fie transmise şi la TV. Apoi, multe dintre evenimente se desfăşoară cu public şi se vând bilete. Spre exemplu, finala Campionatului Mondial de Fortnite din 2019 a avut loc pe terenul central de la US Open, unde se joacă tenis.

Totuşi, cele mai multe venituri provin din sponsorizări şi publicitate. Mai exact, 69% din veniturile din sporturile electronice, conform cifrelor publicate de Newzoo.

Cele mai dezvoltate pieţe sunt zona Asia-Pacific, America de Nord şi Europa. Concret, zona Asia-Pacific a avut, în 2019, 57% din piaţa de sporturi electronice, în creştere de la 51%, în 2017.

Creşteri înregistrăm şi în America de Nord, unde veniturile sunt estimate să ajungă la 300 de milioane de dolari în acest an, în timp ce în Europa se aşteaptă venituri în valoare de 138 de milioane de dolari.

În restul lumii sunt înregistrate doar aproximativ 15% din totalul veniturilor de pe piaţa sporturilor electronice. Totuşi, şi aici există zone aflate în dezvoltare. Spre exemplu, în America Latină se observă o creştere rapidă în sporturile electronice. Se estimează că în 2019 veniturile au fost de 18 milioane de dolari, dar acestea ar putea creşte până la 42 de milioane de dolari în 2023.

Viitorul sporturilor electornice este impulsionat şi de dezvoltarea tot mai puternică a smartphone-urilor, care le-au făcut mult mai accesibile pentru publicul larg. Astfel, în acest an segmentul jocurilor mobile va constitui 45% din totalul pieţei globale.

Popularitatea acestui domeniu a devenit atât de mare încât la Jocurile Olimpice din 2024, ce vor avea loc la Paris, este posibil să avem probe destinate inclusiv sporturilor electronice, cu medalii. Comitetul Olimpic International discută acest subiect de câţiva ani buni, iar sporturile electronice sunt pe cale să primească o recunoaştere oficială.

Iar cum piaţa din Asia este motorul sporturilor electronice, la Jocurile Asiei au fost incluse deja şi probe dedicate acestui domeniu.

În plus, inclusiv cluburile de top au început să se implice în sporturile electronice. Spre exemplu, FC Barcelona are deja două echipe de sporturi electronice, una de PES şi cealaltă de Rocket League. Sunt echipe profesioniste, cu jucători şi antrenori, care participă la competiţii internaţionale.

Cele mai populare jocuri au fost, anul trecut, Fortnite, Counter Strike GO, Dota 2, League of Legends, Overwatch şi PUBG.