5 ani! Atât mai au la dispoziţie furnizorii de energie pentru a-şi transforma modelele de business şi a rămâne competitivi

Autor: Ionuţ Militaru 24.02.2020

Furnizorii tradiţionali de energie au la dispoziţie un orizont de timp de aproximativ 5 ani pentru a se reforma din temelii. Provocarea surselor regenerabile, sustenabile, este dublată de provocarea pieţei libere unde experienţă clientului este în prim-plan. La nivel global, cererea de produse şi soluţii fiabile dar accesibile este în creştere, susţinută de creşterea populaţiei şi a accesului la informaţie. în acelaşi timp, agilitatea unor companii noi, pentru care inovaţia este un model de business, cum ar fi NEOEN în Franţa, vor accelera transformarea pieţei. Marii furnizori de energie se regăsesc în faţa valului denumit „Revoluţia industrială 4.0”.

Impactul, amplitudinea şi viteza acestuia le depăşesc cu mult pe cele ale transformărilor anterioare.

Care sunt noile direcţii?

După mai bine de 40 de ani de colaborare între SAP şi producătorii şi furnizorii globali de energie, identificăm câteva subiecte, priorităţi strategice, pentru jucătorii din industrie ce şi-au planificat deja acţiunile pentru a rămâne competitivi.

 

Experienţa consumatorului, strategia de bază

 

Generaţia Millenials şi generaţiile ce urmează sunt obişnuite cu diversitate în alegeri, dar mai ales simplitate în utilizare. Calitatea înaltă a serviciului trebuie dublată de uşurinţă în adoptare. Generaţiile digitale sunt şi beneficiari, dar mai ales motorul descentralizării pieţelor de furnizare.

Astfel, furnizorii de energie trebuie să pună laolaltă informaţiile industriale despre producţie şi transport cu informaţiile legate de preferinţele şi experienţa clienţilor. Capacitatea de a hiper-personaliza serviciile şi produsele devine prioritară în faţa segmentărilor tradiţionale de consumatori şi a nevoilor acestora.  

 

Digitalizarea produselor şi serviciilor

 

În prezent, tehnologia permite livrarea fizică a energiei către consumatori, din reţea, gestionată de senzori (IoT) şi machine learning, dar fără a deţine echipamente sau a angaja oameni. Astfel, apare inovaţia în şirul elementelor ce crează lanţul valoric şi, implicit, noi moduri de a privi oportunităţile.

Practic, eficientizarea factorului uman prin digitalizarea operaţiunilor şi a wearables (dispozitive digitale portabile) vor creşte productivitatea, dar şi siguranţa.

 

Activarea într-un ecosistem, furnizorii că o singură echipa

 

Succesul operatorilor de energie va fi determinat, în mare parte, de trei variabile: siguranţă, cost şi agilitate.

Realitatea augmentată şi robotica sunt, evident, tehnologiile care transformă siguranţa în muncă, cu efecte în productivitate şi eficienţă.

Integrarea sistemelor IT şi a tehnologiei operaţionale, în combinaţie cu implementarea senzorilor, mută mentenanţa preventivă în prim plan. Astfel, creşte randamentul echipamentelor, scade costul intervenţiilor şi riscul suspendării neanunţate a operaţiunilor. Auxiliar, colectarea permanentă de date operaţionale de la echipamente are deja un impact uriaş în proiectarea generaţiilor următoare de instalaţii.

Accesul la informaţie în timp real pentru întregul ecosistem de furnizori şi parteneri de business este chiar definiţia agilităţii. Produse şi servicii noi pentru consumatorii finali vor putea fi create mult mai uşor, acestea putând fi susţinute de o înlănţuire de micro servicii furnizate simultan de mai mulţi stakeholders, coordonate perfect.