Ce indică un sondaj BestJobs: Lipsa forţei de muncă specializată de pe piaţa locală forţează angajatorii să apeleze la personal străin. Unul din 3 angajatori români are în plan să recruteze forţă de muncă din străinătate

Autori: Andreea Tobias , Mediafax 25.02.2020

Aproape un sfert dintre angajatori ia în calcul să angajeze personal din străinătate în perioada următoare. 11% spune că a făcut deja demersuri în acest sens. Totodată, 22% dintre companii nu exclude această opţiune, arată rezultatele unui sondaj făcut de BestJobs.

Peste 70% dintre companii spun că principalul motiv pentru recrutarea de angajaţi străini este lipsa forţei de muncă specializate de pe piaţa locală. Alte motive importante pentru importul de personal sunt: productivitatea redusă a angajaţilor români (36% dintre respondenţi) sau pretenţiile salariale ridicate raportat la cerinţele jobului sau aptitudinile candidaţilor (27% dintre respondenţi).
Principalele poziţii pentru care companiile de pe piaţa locală ar apela la angajaţi din străinătate sunt cele de muncitori necalificaţi (45% dintre angajatori), ingineri/specialişti în domenii diverse (41%), muncitori calificaţi (33%), dar şi poziţii în IT&C (12%) sau de management (8%).

Angajatorii români se orientează în principal spre pieţele unde pot găsi personal la costuri mai reduse, vizată fiind, în primul rând, regiunea Europei de Sud-Est, în ansamblu, şi Republica Moldova în special. Apoi, companiile vizează ţări asiatice pentru atragerea de personal, statele din Uniunea Europeană fiind pe locul trei în topul preferinţelor. Pe ultimul loc sunt ţările africane.

Cei mai mulţi recrutori (47%) sunt dispuşi să ofere un salariu net cuprins între 300 şi 400 de euro pentru angajaţii din afara ţării, iar 24% ar vrea să ofere cel mult 500 de euro. Circa 10% ar putea oferi până la 800 de euro, alţi 8% ar plăti între 800 şi 1.000 de euro, dar există şi angajatori (7%) care sunt dispuşi să ofere 1.000 de euro pentru poziţiile specializate.

Pe de altă parte, tot pentru a atrage personalul de care au nevoie, circa 40% dintre companii spun că au în plan pentru acest an implementarea de sisteme care permit munca de la distanţă sau de acasă. O treime dintre respondenţi afirmă că au deja experienţă cu astfel de sisteme.

Totuşi, cea mai mare parte a respondenţilor (41%) spune că sub 10% din personal poate beneficia de munca de la distanţă, iar alţi 20% declară că procentul urcă până la 20%. Cele mai potrivite funcţii pentru munca de la distanţă, în opinia angajatorilor, sunt cele din IT&C, financiar & contabilitate, marketing şi agenţi de vânzări. La polul opus, funcţiile care nu pot beneficia de un program de muncă remote sunt cele din producţie, management sau din zona tehnică.

Angajatorii recunosc beneficiile acestui tip de muncă de la distanţă. Astfel, jumătate dintre respondenţi admit că existenţa sistemelor care permit lucrul de acasă sau de la distanţă creşte şansele de ocupare a poziţiilor, iar 45% spun că munca de acasă sau de la distanţă este un instrument de fidelizare a angajaţilor. De asemenea, aproape 45% dintre respondenţi consideră că acest sistem este mai degrabă important pentru generaţiile tinere, iar patru din zece spun că poate creşte incluziunea femeilor pe piaţa muncii. Alţi 27% afirmă că angajaţii care lucrează de acasă sau de la distanţă sunt mai productivi.

Sondajul a fost efectuat în perioada 03 - 18 februarie 2020, pe un eşantion de 242 companii mici, medii şi mari din România.