Coronavirusul scoate în evidenţă dubla expunere a ţărilor din Balcani la China: muncitorii chinezi le construiesc autostrăzile, în timp ce turiştii chinezi le umplu hotelurile

Autor: Bogdan Cojocaru 27.02.2020

Nicio ţară europeană n-a îmbrăţişat cu mai mult entuziasm eforturile Chinei de a-şi extinde imperiul comercial prin construirea de infrastructură modernă acolo unde aceasta lipseşte ca statele din Balcani. Una din principale critici aduse proiectelor chineze este că lucrările sunt executate de cele mai multe ori cu muncitori aduşi din China. Coronavirusul le dă apă la moară criticilor, în timp ce autorităţile se chinuie să prevină panica.

Companiile chineze construiesc în Balcani, în Ungaria sau oriunde i se permite autostrăzi, poduri şi căi ferate de mare viteză cu bani ieftini, materiale şi muncitori din China. În Muntenegru, spre exemplu, circa 800 de muncitori chinezi angajaţi la China Road and Bridge Corporation (CRBC) lucrează la construirea autostrăzii Bar-Boljare. Presa locală scrie că epidemia de coronavirus izbucnită în China şi care acum se extinde în Europa ar putea încetini lucrările. Autostrada, de importanţă majoră pentru Muntene­gru, o ţară turistică, face parte dintr-un coridor de transport paneuropean care va uni, dacă va fi realizat, oraşul Bari din Italia, oraşul-port muntenegrean Bar, Belgrad, capitala Serbiei, şi Bucureştiul. Muncitorii chinezi care lucrează la autostrada din Muntenegru sunt aşteptaţi să se întoarcă la lucru în martie, dar, dacă revin, nu vor începe munca imediat, a anunţat postul public de radio Radio Crne Gore, care-l citează pe directorul operatorului de autostrăzi Monteput, Jonuz Mujevic.

„Directorul de la CRBC ne va informa câţi dintre muncitorii chinezi se vor putea întoarce pe şantier. Avem o circumstanţă agravantă deoarece atunci când se vor întoarce, ei vor fi obligaţi să stea o perioadă de timp în carantină, dar avem toate asigu­rările contractorului că dacă va fi vreo problemă, vor angaja subcontractori“, a explicat Mujevic.

CRBC construieşte o secţiune de autostradă de 41 de kilometri între Smokovac şi Matesevo, fina­lizată în proporţie de 83%, a spus acesta. Secţiunea va avea 18 tu­neluri, 13 poduri, cinci viaducte şi patru noduri rutiere. Potrivit auto­rităţilor muntenegrene, în ţara lor sunt sub supraveghere medicală per­ma­nentă câteva zeci de oameni din cauza coronavirusului.

Cum numeroşi chinezi lucrează la construirea mult aştepatului, dar şi controversatului, pod peste mare Peljesac din Croaţia, acolo cresc temerile că şantierul poate deveni un focar de coronavirus. În China a fost deja închisă fabrica de unde firma chineză constructoare a podului îşi făcea aprovizio­na­rea cu structuri de oţel. Total Croatia News caută însă să calmeze temerile, scriind că compania cu muncitori chinezi este ocupată în continuare cu con­struirea podului, un proiect strategic de importanţă uriaşă pentru Croaţia, acesta făcând posibilă continuitatea teritorială a ţării prin legarea unei enclave sudice de restul teritoriului. În prezent nu există continuitate pentru că fâşia îngustă de teritoriu sudic este întreruptă de o fâşie de câţiva kilometri care reprezintă singura ieşire la mare a Bosniei. Problema cu acest pod este că împiedică accesul vaselor mari la litoralul bosniac, spun autorităţile din Bosnia şi Herţegovina. Un reportaj al portalului de ştiri croat Morski realizat în urmă cu o săptămână arată că pe şantier nu s-a schimbat numărul de muncitori chinezi, care aparent sunt sănătoşi şi lucrează normal.

„Toţi muncitorii lor sunt din China, iar numărul lor este acelaşi ca înainte de apariţia coronavirusului. Ce trebuie ştiut este că toţi muncitorii chinezi de pe şantier sunt sănătoşi şi că aceşti oameni nu au avut contact cu China de când a apărut virusul“, a spus Miro Radic, căpitanul unui vapor-cisternă care aprovizionează cu combustibil vasele şi macaralele chinezilor.

Pe şantierul podului lucrează peste 400 de muncitori chinezi. Între timp, în Croaţia a ajus un vapor care a adus acolo din China struc­turi de oţel pentru podul Peljesac. Vaporul a plecat din China pe 25 ianuarie. China Road and Bridge Corporation (CRBC), prin­ci­palul contractor, a dat asigurări că pe vasul transportor nu s-au aflat alţi chinezi în afară de membrii echipa­jului şi că aceştia sunt sănătoşi. Croaţia, este, la fel ca Muntenegro, o ţară turistică şi de aceea nu poate risca să creeze panică ce poate speria turişii. Însă zilele trecute au fost confirmate primele două cazuri de infectare cu coronavirus în această ţară (şi din Balcani). Primul dintre cazuri este un tânăr care a fost în Milano, Ita­lia, între 19 şi 21 februarie. Premierul croat Andrej Plenkovici a avertizat împotriva panicii, susţinând că autorităţile sunt pregătite pentru o situaţie de urgenţă. În Bosnia, ţara vecină, circa 20 de persoane, printre care muncitori chinezi care s-au întors recent din China, au fost plasaţi sub supraveghere.

În Ungaria şi Serbia companiile China Railway International Corporation (CRIC), China Railway International Group (CRIG) şi China Communications Construction Company (CCCC) participă la modernizarea căii ferate de 350 de kilometri care leagă Budapesta de Belgrad. Companiile chineze au adus muncitori din China pentru a realiza proiectul, iar o parte din echipamentele necesare au ajuns cu un tren chinezesc pe o rută directă dinspre China spre Serbia. De obicei, la astfel de proiecte de infrastructură proporţia muncitorilor chinezi este de cel puţin 50%, potrivit revistei Foreign Policy. La sfârşitul lunii septembrie, 2.965 de chinezi aveau permise de muncă pentru Ungaria, chinezii reprezentând astfel al treilea cel mai numeros grup de muncitori străini de acolo, după ucraineni şi sârbi, potrivit vg.hu.

China este importantă pentru Balcani nu doar pentru că se implică în realizarea unor proiecte strategice de infrastructură la care alţii au reţineri. Sosirile de turişti chinezi în Serbia s-au dublat în 2018 la 102.000. În primele opt luni ale anului trecut, numărul a fost de 92.000, potrivit Comisiei Europene pentru Turism. China este a doua piaţă de turism ca mărime pentru Serbia, după Bosnia şi Herţegovina, ţară care gustă şi ea din explozia turismului chinez, cu o creştere de 119% a numărului de vizitatori chinezi în capitala Sarajevo în 2018. În primele nouă luni din 2019, numărul de vizitatori chinezi din Muntenegru s-a dublat. Tur-operatorul muntenegrean Tourist Service se aştepta în ianuarie, când epidemia de coronavirus nu căpătase anvergură globală, la o creştere de 250-300% a numărului de clienţi chinezi în 2020.