Care sunt cele mai puternice 50 de branduri româneşti: valorează 5 mld. euro. O singură marcă locală este evaluată la peste 1 mld. euro, este vorba de Dacia

Autor: Cristina Roşca 28.02.2020

Cele mai puternice 50 de branduri româneşti valorează circa 5 mld. euro, cu 17% mai mult decât în 2018, conform celui mai recent raport al Brand Finance, firmă independentă globală de evaluare de brand. În top îşi fac loc mărci vechi, cu istorie de sute de ani precum Borsec (apă minerală) sau Timişoreana (bere), dar şi nume creionate în ultimele trei decenii de capitalism precum eMAG (retail online) sau Catena (farmacii).

Unele sunt mărci aflate încă în portofoliul unor afaceri antreprenoriale româneşti, precum Agricola (mezeluri şi carne) sau Flanco (electro-IT). Altele sunt nume româneşti care se găsesc acum în portofoliul unor giganţi străini. Cel mai concludent exemplu în acest sens este Dacia, cel mai valoros brand românesc, care este deţinut azi de gigantul Renault.

Marca Dacia este evaluată la 1,3 mld. euro, ceea ce înseamnă că are o contribuţie de circa un sfert la totalul celor mai valoroase 50 de mărci româneşti.

Şapte nume noi îşi fac loc în top 50, pe când între primii zece sunt puţine modificări. Un singur nume nou îşi face loc în top 10, este vorba de Rompetrol care urcă de pe 11. BCR iese din „club“ şi coboară pe 13.

În ceea ce priveşte sectoarele de unde provin aceste mărci din top 50, domină retailul (de orice fel), domeniul bancar, energia şi sectorul bunurilor de larg consum.