Epidemia de coronavirus va zgudui din temelie lumea corporate şi comerţul mondial: „Diversificarea devine o problemă mai mare decât dependenţa de o singură sursă“
În urmă cu mai bine de un deceniu, colapsul băncii americane de investiţii Lehman Brothers şi criza mondială care a urmat au arătat lumii cât de fragil şi interconectat este sistemul financiar global. Epidemia de coronavirus, cu panica provocată pe burse, cu paralizia unor părţi din industria chineză şi strangularea lanţurilor globale de aprovizionare, demonstrează companiilor cât de fragil este sistemul global de producţie.
China este fabrica lumii şi aproape toţi constructorii auto mari au fabrici acolo, nu pentru a pro-duce pentru export, ci pentru a profita de cea mai mare piaţă de maşini a lumii. China are şi fabrici auto cu tehnologie de vârf şi ecosisteme complete de producători şi furnizori de piese şi componente. Spre exemplu, toţi producătorii de autovehicule germani, Ford, din SUA, şi Renault, din Franţa, au uzine comune cu parteneri chinezi. Însă multe dintre fabrici au fost închise din cauza restricţiilor impuse de guvernul de la Beijing în încercarea de a aduce sub control epidemia. Volkswagen, cel mai mare constructor auto din lume, abia săptămâna aceasta a anunţat că producţia din China îşi intră încet în normal, potrivit tagesschau.de.
Vânzările de maşini, -90% în China în februarie
Însă vânzările de maşini pentru pasageri din China s-au prăbuşit cu peste 90% în prima jumătate a lunii februarie din cauza coronavirusului. Consumatorii au fost mai degrabă ocupaţi cu traiul în situaţie de criză decât cu achiziţii scumpe. Piaţa auto chineză este aşteptată să scadă cu mai mult de 10% în primul semestru, potrivit Reuters. Aceasta înseamnă găuri în profiturile companiilor auto.
În SUA, cea mai sănătoasă piaţă auto din lume, furnizorii avertizează constructorii de maşini că ar putea rămâne fără anumite componente chinezeşti folosite de fabricile nord-americane în următoarele săptămâni, notează The Wall Street Journal. Îngrijorările cele mai mari sunt create de posibilele penurii de componente electronice, spun executivii din industrie şi avocaţii. Cu blocajele precum cele provocate de coronavirus în industria auto se confruntă multe alte sectoare ale industriei.
Camera Europeană pentru Comerţ din Beijing a prezentat la sfârşitul săptămânii trecute pentru prima dată o analiză a efectelor coronavirusului asupra companiilor europene cu afaceri în China, iar concluzia este îngrijorătoare.
„Practic, toate companiile sunt afectate sau sever afectate“, a explicat Stephan Wöllenstein, şeful Volkswagen China şi preşedintele Camerei Germane de Comerţ din nordul Chinei. Aproape 60% din cele 577 de companii participante la studiul Camerei Europene au raportat că se aşteaptă la efecte „serioase“ asupra afacerilor lor, iar o treime se pregătesc de consecinţe „moderate“, scrie Luzerner Zeitung. Jumătate din participante se aşteaptă la pierderi de 20% sau mai mult din afaceri în prima jumătate a acestui an, principala cauză fiind declinul cererii. „Cei mai mulţi dintre chinezi şi-au petrecul luna februarie în propriile locuinţe şi şi-au cumpărat doar strictul necesar, cum ar fi mâncare“, a spus Wöllenstein.
Pentru Jörg Wuttke, preşedintele Camerei Europene de Comerţ din Beijing, criza va schimba fundamental multe companii cu anvergură globală. „Diversificarea devine o problemă mai mare decât dependenţa de o singură sursă“, apreciază Wuttke.
Managerii, în carantină în apartamente
Managerul BASF pentru China nu poate intra în Beijing, aşa cum intenţiona, fără a sta în carantină în propriul apartament 14 zile. Acesta este un exemplu de restricţie logistică ce creează probleme şi pentru companii.
„Afacerile învaţă cât de fragil este în realitate sistemul de producţie global“, a spus pentru Deutsche Welle Gabriel Felbermayr, preşedintele Institutului Kiel pentru Economia Mondială. El este unul dintre mulţii economişti cărora efectele economice ale epidemiei de coronavirus le aduc aminte de colapsul băncii Lehman Brothers din 2008. Atunci, povesteşte Felbermayr, oamenii au realizat brusc că sistemul financiar este foarte fragil. Rezultatul a fost că multe companii s-au reorganizat şi acum sunt mai puţin dependente de creditele bancare. „Ceva similar ar putea rezulta din criza provocată de coronavirus.“
Impactul economic al epidemiei de coronavirus va veni în primul rând prin măsurile, uneori drastice, luate de companii sau guverne pentru a preveni răspândirea virusului, spre exemplu restricţii de călătorie şi închideri de fabrici.
În acest caz, suferă mai ales companiile internaţionale şi orientate spre export. Bruno Le Maire, ministrul francez al economiei şi finanţelor, vede epidemia ca schimbând regulile jocului pentru globalizare având în vedere cum aceasta expune vulnerabilităţile lanţurilor de aprovizionare internaţionale. Oficialul crede că actuala criză arată o dependenţă „iresponsabilă şi deloc rezonabilă“ de China. Relaţiile de aprovizionare globale, mai ales în sectorul sănătăţii şi în industria auto, trebuie regândite, a explicat Le Maire. „Nu putem continua să fim 80-85% dependenţi de China pentru ingrediente farma active.“
Wuttke, preşedintele Camerei de Comerţ Europene din China, consideră că efectele economice ale coronavirusului sunt „mult mai extreme decât cred cei mai mulţi“.
„Strigăte de ajutor ajung la mine din toate colţurile“, povesteşte el. Multe companii nu mai obţin niciun venit de câteva săptămâni. „Aceasta de obicei nu este o problemă pentru corporaţiile mari. Însă multe companii de mărime medie au dat deja de greu“, a spus Wuttke.
Companiile mari de transport de mărfuri Cosco şi Maersk au lăsat în ultima lună 70 de vapoare transportoare de containere inactive în porturile din China. Deoarece aceste nave stau de obicei şase săptămâni pe mare, în Germania încă sosesc vapoare din China. „Însă curând sosirile se vor împuţina semnificativ, apoi vor fi lipsuri de produse în Europa“, spune Wuttke. „Din martie, vor fi probabil probleme mai ales în industria farma, dar şi în alte sectoare.“
Pentru economia germană, apreciază strategii băncii de stat KfW, unul din efectele crizei provocate de coronavirus va fi prelungirea stagnării în primul semestru al acestui an.