Interviu exclusiv ZF. Laurens van den Acker, designerul-şef al Grupului Renault: Lucrăm la Dacia Duster 3. Concurenţa este puternică şi trebuie să evoluăm
Inginerii şi designerii Grupului Renault au demarat deja proiectarea celei de-a treia generaţii a SUV-ului Duster care va fi lansat cel mai probabil în 2026, maşina fiind în prezent al doilea cel mai bine vândut model din segmentul său.
Cea de-a treia generaţie a SUV-ului Dacia Duster a intrat în lucru, pe măsură ce modelul va fi lansat într-o perioadă în care maşinile de pe piaţa europeană vor avea versiuni hibride, baterii suplimentare, dincolo de posibilitatea de a avea motorizări diesel, benzină sau GPL. Inginerii Renault deja lucrează la cea de-a treia generaţie a SUV-ului Duster, în contextul în care maşina ar trebui lansată peste şase ani, iar Duster 2 facelift peste doi ani.
„Deja am început să lucrăm la Duster 3. Duster 2 este un succes extraordinar pentru noi. Dar nu suntem singuri pe piaţă, iar concurenţa ne face să evoluăm şi vom face asta cu următoarea generaţie“, a explicat Laurens van den Acker.
În 2010, când a fost lansată prima generaţie de Duster, nu mai exista pe piaţa europeană niciun alt SUV mic care să concureze cu modelul Dacia. Zece ani mai târziu, segmentul a crescut la peste 20 de modele, pe măsură ce aproape toţi constructorii prezenţi pe piaţa europeană şi-au completat portofoliul cu crossovere mici. Mai mult, în România Ford produce la Craiova două modele pe acelaşi segment cu Duster - Ford Eco Sport alături de Puma, tocmai datorită cererii foarte mari.
După ce anul trecut Duster a păstrat prima poziţie pentru primele trei trimestre, pe final de an Renault Captur, cel mai bine vândut din segment, a preluat prima poziţie în clasament - poziţie pe care o deţine încă din 2014. Mai mult, Duster a atins cel de-al patrulea an consecutiv de creştere şi a depăşit inclusiv modelul VW T-Roc.
În 2010, Fabrice Cambolive, pe atunci directorul comecial al Dacia în România şi în prezent vicepreşedinte senior în cadrul Grupului Renault şi preşedinte pentru regiunea Africa, Orientul Mijlociu şi India, declara că Duster a fost proiectat cu scopul de a lansa un automobil 4x4 cu greutate redusă pentru a creşte performanţele în teren accidentat.
În plus, la acea vreme 50% din componentele maşinii proveneau de la modele deja existente în gamele mărcilor Dacia şi Nissan, componente a căror dezvoltare era deja amortizată, ceea ce a contribuit la reducerea costurilor.
Din 2010 şi până în prezent, Dacia a produs în România 1,8 milioane de unităţi cu o valoare de piaţă cumulată de 27 mld. euro, luând în calcul un preţ mediu de 15.000 de euro cu TVA, potrivit calculelor ZF.
Mai mult, datorită SUV-ului şi preţului său mediu aproape dublu faţă de cel al unui Logan, Automobile Dacia a reuşit în 2013 să realizeze o cifră de afaceri mai mare decât cea a OMV-Petrom SA, devenind începând cu acel an cea mai mare companie după cifra de afaceri. Acela era deja cel de-al treilea an de producţie pentru SUV care reprezenta 36% din producţie.