Interviu exclusiv ZF. Laurens van den Acker, designerul-şef al Grupului Renault: Lucrăm la Dacia Duster 3. Concurenţa este puternică şi trebuie să evoluăm

Autor: Bogdan Alecu 05.03.2020

Inginerii şi designerii Grupului Renault au demarat deja proiectarea celei de-a treia generaţii a SUV-ului Duster care va fi lansat cel mai probabil în 2026, maşina fiind în prezent al doilea cel mai bine vândut model din segmentul său.

Cea de-a treia generaţie a SUV-ului Dacia Duster a intrat în lucru, pe măsură ce modelul va fi lansat într-o perioadă în care maşinile de pe piaţa euro­pea­nă vor avea versiuni hibride, baterii supli­mentare, din­colo de posibilitatea de a avea motorizări diesel, benzină sau GPL. Inginerii Renault deja lucrează la cea de-a treia generaţie a SUV-ului Duster, în contextul în care maşina ar trebui lan­sată peste şase ani, iar Duster 2 facelift peste doi ani.

„Deja am început să lucrăm la Duster 3. Duster 2 este un succes extraordinar pentru noi. Dar nu suntem singuri pe piaţă, iar concurenţa ne face să evoluăm şi vom face asta cu următoarea generaţie“, a explicat Laurens van den Acker.

În 2010, când a fost lansată prima generaţie de Duster, nu mai exista pe piaţa europeană niciun alt SUV mic care să concureze cu modelul Dacia. Zece ani mai târziu, segmentul a crescut la peste 20 de mo­dele, pe măsură ce aproape toţi construc­torii pre­zenţi pe piaţa europeană şi-au completat por­tofoliul cu crossovere mici. Mai mult, în România Ford produce la Craiova două modele pe acelaşi segment cu Duster - Ford Eco Sport alături de Puma, tocmai datorită cererii foarte mari.

După ce anul trecut Duster a păstrat prima poziţie pentru primele trei trimestre, pe final de an Renault Captur, cel mai bine vândut din segment, a preluat prima poziţie în clasament - poziţie pe care o deţine încă din 2014. Mai mult, Duster a atins cel de-al patrulea an consecutiv de creştere şi a depăşit inclusiv modelul VW T-Roc.

În 2010, Fabrice Cambolive, pe atunci direc­torul comecial al Dacia în România şi în prezent vicepreşedinte senior în cadrul Grupului Renault şi preşedinte pentru regiu­nea Africa, Orientul Mijlociu şi India, declara că Duster a fost proiectat cu scopul de a lansa un automobil 4x4 cu greutate redusă pentru a creşte performanţele în teren accidentat.

În plus, la acea vreme 50% din componentele maşinii proveneau de la modele deja existente în gamele mărcilor Dacia şi Nissan, componente a căror dezvoltare era deja amortizată, ceea ce a contribuit la reducerea costurilor.

Din 2010 şi până în prezent, Dacia a produs în România 1,8 milioane de unităţi cu o valoare de piaţă cumulată de 27 mld. euro, luând în calcul un preţ mediu de 15.000 de euro cu TVA, potrivit calculelor ZF.

Mai mult, datorită SUV-ului şi preţului său mediu aproape dublu faţă de cel al unui Logan, Automobile Dacia a reuşit în 2013 să realizeze o cifră de afaceri mai mare decât cea a OMV-Petrom SA, devenind începând cu acel an cea mai mare companie după cifra de afaceri. Acela era deja cel de-al treilea an de producţie pentru SUV care reprezenta 36% din producţie.