Schimbarea la faţă a comerţului alimentar. Ce branduri româneşti şi străine nu au rezistat în retailul românesc. Ziarul Financiar a identificat 20 de mărci - zece româneşti şi zece deţinute de giganţi străini - peste care „s-a aşternut praful“

Autor: Cristina Roşca 05.03.2020

Ultimele două decenii, marcate de criza financiară ce a debutat în 2009 pe de-o parte şi de dezvoltarea accelerată a reţelelor străine pe de alta, au dus la o schimbare semnificativă a comerţului cu dominantă alimentară.

Astfel, în această perioadă în care piaţa s-a concentrat semnificativ la vârf, câteva zeci de branduri importante au dispărut, fie pentru că nu au avut priză la public, fie pentru că au fost preluate de concurenţă şi astfel magazinele au fost rebranduite. Ziarul Financiar a identificat 20 de mărci - zece româneşti şi zece deţinute de giganţi străini - peste care „s-a aşternut praful“.

Unul dintre cele mai recente exemple este cel al brandului local Zanfir, brand ce stătea pe o reţea de zece magazine. Lanţul de supermarketuri Mega Image a preluat de la familia de antreprenori Zanfir reţeaua cu acelaşi nume - Zanfir - din Vrancea, unul dintre cei mai mari retaileri independenţi. Între timp, magazinele au fost deja rebranduite în Mega Image.

Jucători moderni precum Profi, Mega Image sau Carrefour au preluat de-a lungul timpului reţele locale pe care le-au integrat sub umbrela proprie, consolidându-şi astfel poziţia pe piaţă şi acoperind zonele bune pe care retailerii români le ocupau de mai multă vreme.

Spre exemplu, Profi, retailer cu circa 1.200 de magazine, a cumpărat pe finalul lui 2019 reţeaua de aproape 20 de magazine Maya amplasate în judeţele Dâmboviţa şi Prahova.