Afaceri de la zero. Cum se reinventează trei afaceri mici din zona de educaţie. De la „supravieţuirea noastră stă sub semnul întrebării“, la „orice idee născută acum ca o nişă poate deveni mare în viitor“

Autor: Dana Ciriperu 17.03.2020

Trei proiecte pornite de la zero în domeniul educaţiei în Capitală - Eematico (cursuri de bricolaj, inginerie, medicină pentru copii), Şcoala IT (cursuri de robotică şi programare) şi Manieres (ateliere de bune maniere pentru copii) – s-au văzut într-o singură zi în situaţia de a nu mai avea niciun venit, de a-şi restrânge activitatea, dar şi de a căuta soluţii de supravieţuire. 

„Este de departe cea mai di­ficilă perioadă prin care am trecut. În această perioadă nu mai avem nicio activitate în desfăşurare în condiţiile în care aveam 35 de grupe în şcoli şi grădiniţe şi încă nouă la centru. Şi totul s-a întâmplat într-un timp foarte scurt — o zi“, spune Ion Neculai, cofondator al Eematico, un proiect în domeniul educaţiei, care a pornit de la ideea de a organiza cursuri de bricolaj pentru copii, prin joacă, un proiect care a adunat în cinci ani peste 4.500 de participanţi. 

Un business de la zero în domeniul edu­ca­ţiei precum cel dezvoltat de arhitectul Ion Neculai implică mulţi colaboratori, investiţii mari în materiale didactice şi logistică şi „niciun fel de rezerve“, după cum spune antreprenorul. Reducerea la minim a cheltu­ie­lilor, păstrarea în activitate doar a persoa­nelor care pot pune în aplicare un plan B şi identificarea unor soluţii care să asigure supra­vieţuirea businessului sunt cele trei direcţii pe care merge în prezent businessul Eematico. 

„Încercăm să punem rapid la cale o soluţie on­line pentru părinţi şi copii. Partea inova­toa­re este că vor fi nişte cursuri online cu activităţi prac­tice în care pe lângă content video se li­vrează acasă şi materiale speciale pentru ac­ti­vi­tăţi pe care copiii să le folosească. Astfel am pu­tea face la distanţă module întregi din cursu­rile noastre. Am şi lansat înscrierile şi spe­răm ca până la sfârşitul săptămânii să putem deja începe să livrăm“, arată Ion Neculai care adau­gă că fără acest efort ar scădea conside­rabil şan­sele de a-şi putea reveni.

„Avantajul posibil al situaţiei este că astfel poate descoperim o nişă pe care să o putem continua şi scala mai apoi. Conceptul de cursuri online cu suport de materiale didactice trimise acasă este unul invoator“. 

Nici pentru Cristian Lăcraru, care a adunat peste 400 de copii în Şcoala IT, un program educaţional care îi învaţă pe elevi robotică şi programare, perioada nu este una uşoară. „Businessul nostru a fost blocat instantaneu în momentul în care au fost închise şcolile. 

Eşti întotdeauna pregătit pentru situaţii complicate, să zicem când îţi cade brusc 30%-40% din activitate. Cu ce ne confruntăm însă acum este fără precedent, e mai greu de introdus într-un scenariu de business faptul că se poate închide întreg segmentul educaţional, brusc“, spune antreprenorul care îşi bugetase afaceri de 80.000 de euro. 

Cristian Lăcraru vede însă şi partea plină a acestei crize şi caută soluţii pentru a-şi păstra pe linia de plutire brandul creat în 2009. 

Ne gândim la toţi cei care stau acum în casă şi lucrăm la o soluţie de a duce în online cursurile noastre de robotică, programare şi experimente distractive. O soluţie pentru această perioadă este şi realizarea de parteneriate pentru că toată lumea este în aceeaşi situaţie şi toată lumea îşi doreşte să găsească metode cu ajutorul cărora să treacă mai bine peste momentul acesta. Noi am pornit deja un parteneriat cu cei de la F64 pentru a putea realiza materialele video pentru online“, arată Cristian Lăcraru. 

Mesajul său, „continuaţi să învăţaţi online!“, adresat astăzi tuturor elevilor din România este preluat şi de alte businessuri mici din zona de educaţie.

„De la ora zece facem ore de bune maniere cu o grupă de copii de grădiniţă pe Skype. Am 13 copii prezenţi. Folosim mediul online, Skype, Facebook pentru a continua să fim aproape de copii. Am activat şi toate grupurile pe care le aveam cu tinerii. Lucrurile se mişcă“, arată Ştefana Mireţ, care a atras la cursurile de bune maniere oferite de şcoala Manieres peste 4.000 de copii în ultimii ani. 

„Este o perioadă în care mă reinventez, în care sunt provocată să găsesc noi idei“, spune Ştefana Mireţ care va organiza în această săptămână şi un curs online în care să le povestească celor mici despre impactul viruşilor în viaţa noastră. 

Până acum, Ştefana Mireţ a avut circa 4.000 de cursanţi, iar anual circa 100-200 dintre cursanţi rămân în echipă, ca voluntari, fiind ambasadori ai bunelor maniere.

Prin toate aceste decizii, micii antreprenori vor să rămână în atenţia copiilor şi a părinţilor, deşi sunt conştienţi că măsurilor luate acum nu vor putea compensa o parte considerabilă din activitatea curentă. 

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

- Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero

- În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.