Bancherii cer BNR modificarea regulilor pentru ca amânarea ratelor la credite să fie considerată excepţională şi să nu intre la credite cu probleme. Deocamdată, CEC Bank şi Banca Românească au anunţat că amână ratele 1-2 luni
♦ Banca Românească, controlată de EximBank, oferă clienţilor posibilitatea de a amâna plata ratelor la credite pentru 2 luni ♦ CEC Bank, cea mai mare instituţie de credit controlată de stat, amână pentru 1 lună ratele la creditele retail ♦ Banca Transilvania, cea mai mare bancă, a anunţat că va susţine clienţii care au luat credite ♦ BRD, a treia bancă de pe piaţă, a decis să elimine costurile pentru internet şi mobile banking 3 luni, în contextul coronavirusului ♦ BNR va asigura toată lichiditatea necesară astfel încât plăţile să se desfăşoare fără probleme, iar solicitările de cash ale clienţilor să fie onorate fără probleme de către bănci.
Băncile au solicitat BNR, în contextul crizei coronavirusului, modificarea reglementărilor pentru ca amânarea plăţii ratelor la creditele aflate în derulare să fie considerată excepţională şi să nu deterioreze profilul de risc al clienţilor şi aceste împrumuturi să nu intre la categoria creditelor cu probleme pentru care băncile trebuie să constituie provizioane, antrenând creşteea cerinţelor de capital.
Deocamdată, băncile au trecut la soluţii individuale şi băncile de stat CEC Bank şi Banca Românească au anunţat oficial că amână ratele 1-2 luni, în timp ce alte bănci şi-au declarat până acum disponibilitatea de face analize de la caz la caz.
„Instituţiile bancare caută soluţiile tehnice individuale şi legale pentru a veni în întâmpinarea nevoilor clienţilor viabili, de la caz la caz, privind plata ratelor aferente creditelor aflate în derulare. Pentru a putea implementa o astfel de măsură în sprijinul clienţilor care se confruntă cu probleme de lichiditate generate de efectele pandemiei de COVID-19 este necesar ca, în urma analizei făcute cu reglementatorii şi auditorii, astfel de măsuri acordate de bănci în condiţii excepţionale să nu conducă la deteriorarea profilului de risc pentru clienţii şi expunerile respective, potrivit reglementărilor europene şi naţionale în ceea priveşte riscul de credit“, au anunţat ieri Asociaţia Română a Băncilor (ARB) şi Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR).