Criza coronavirus. eMAG, cel mai mare retailer online: Vânzările sunt mai mari cu 10% faţă de o perioadă obişnuită; clienţii fug de cash - care poate transmite virusul - şi plătesc masiv cu cardul; comenzi de 10 ori mai mari în supermarket; boom pentru computere, TV-uri, alimente şi produse de curăţenie; alcoolul sanitar s-a cumpărat cot la cot cu făina şi uleiul

Autor: Adrian Seceleanu 17.03.2020

Situaţia fără precedent creată de răspândirea virusului covid-19, care a dus la închiderea unităţilor de învăţământ şi a determinat majoritatea instituţiilor şi companiilor să-şi lase cea mai mare parte dintre angajaţi să lucreze de acasă, a determinat o creştere a vânzărilor cu peste 10% faţă de o perioadă obişnuită pentru eMAG - cel mai mare retailer online din România, compania înregistrând o explozie a cererii pentru alimente de bază, produse de curăţenie & dezinefectanţi dar şi pentru echipamentele necesare lucrului de acasă - computere, monitoare sau tablete.

“Evoluţia a fost una mixtă. Sunt categorii unde vânzarea a scăzut semnificativ: electrocasnice, fashion, auto, însă sunt şi categorii care au crescut: laptopuri, monitoare, televizoare, alimente de bază, produse pentru curăţenia casei, produse pentru copii. Per total, vânzările sunt în creştere cu peste 10% faţă de o perioadă obişnuită. Un factor important este şi nivelul bun al stocului, am stat foarte aproape de producători şi am crescut nivelul stocului în momentul în care am văzut impactul în China”, a declarat pentru ZF Iulian Stanciu, CEO şi acţionar al grupului eMAG, gigant cu afaceri de peste 5 miliarde de lei în 2019 la nivelul întregii regiuni.

Compania are stocuri şi are şi comenzi care sunt pe drum către România, asigură şeful eMAG. “Stocurile sunt mari, avem multă marfă pe drum, nu estimăm că vor fi probleme, chiar dacă durează mai mult producţia şi transportul.”

O altă consecinţă a crizei o reprezintă şi fuga clienţilor de numerar - care poate transmite virusul COVID-19 - către plata cu cardul, ponderea comenzilor achitate astfel crescând la un nivel record, mai bun decât în urma oricăror campanii de promovare derulate vreodată de bănci şi de retaileri.

“Un element foarte important îl reprezintă creşterea plăţilor cu cardul. De la 40% a crescut spre 60%, în Bucureşti este chiar 70%. Vom continua să recomandăm plata cu cardul, este cea mai sigură şi din punct de vedere securitate, dar şi din punct de vedere riscuri pentru sănătate (banii cash pot transmite virusul, conform Ministerului Sănătăţii).”

 

 

3 mari schimbări de comportament ale clienţilor şi impactul lor în comenzi

 

eMAG a observat în structura comenzilor trei mari schimbări de comportament ale clienţilor: lucrul de acasă (work from home), şcoala la distanţă şi noile nevoi ale clienţilor, venite pe fondul prevenţiei.

“Astfel, pentru lucrul de acasă şi învăţatul la distanţă au crescut vânzările la laptopuri, monitoare, desktopuri, tablete. Apoi au crescut vânzările la produsele pentru îngrijirea locuinţei, a consumabilelor zilnice, cum ar fi detergenţii, îngrijire personală dar şi televizoare.”

Comenzile făcute de clienţi pentru produsele din supermarketul online – operat de eMAG în parteneriat cu retailerul Mega Image - au explodat iar oamenii au comandat alcoolul sanitar la fel de mult ca produsele de bază precum făina şi uleiul, dezvăluie Iulian Stanciu. “Comenzile pe eMAG Supermarket au crescut în ultima săptămână de 10 ori faţă de media zilnică şi ne aşteptăm la o evoluţie în continuă ascensiune în perioada următoare. Creşteri semnificative s-au înregistrat la alimentele şi produsele de bază: apă, mălai, zahăr, făină, alcool sanitar, lapte, ulei de floarea soarelui, drojdie uscată şi alcool sanitar. Pentru a ne adapta schimbărilor, am ajustat stocurile şi fluxurile astfel încât să livrăm rapid şi în siguranţă.”

 

Mai angajăm 60 de oameni pentru a face faţă comenzilor din supermarketul online

 

Compania va mai angaja câteva zeci de oameni pentru a face faţă valului de comenzi venite pentru supermarketul online, adaugă Iulian Stanciu. “În această perioadă numărul comenzilor în eMAG Supermarket a crescut de 10 ori faţă de perioada obişnuită, ceea ce a determinat prelungirea intervalelor de livrare. Avem un suport foarte bun de la Mega Image, partenerul nostru din proiect, şi luăm următoarele măsuri:

-De la 20 de oameni alocaţi acestui proiect am suplimentat la 40, mai aducem încă 60 zilele următoare.

-Am extins programul, acum lucrăm non-stop la pregătirea comenzilor.

-Am modificat fluxurile de lucru pentru a creşte productivitatea angajaţilor.

-Suplimentăm numărul de maşini cu care se livrează cu 20.

Pentru restul categoriilor, lucrăm foarte bine cu furnizorii şi companiile de curierat, s-au mobilizat şi adaptat la noul mod de lucru. “

 

Ziua “Z” pentru gelurile dezinfectante – 11 martie.

 

“Ziua în care s-a înregistrat cea mai mare cerere la geluri dezinfectante a fost miercuri, 11 martie. În ce priveşte măştile, cea mai mare cerere a fost în prima săptămână din luna martie”, relatează Iulian Stanciu. “În acea perioadă am luat de altfel o serie de măsuri pentru a ne proteja clienţii şi pentru a limita creşteri nejustificate ale preţurilor de către câţiva selleri din Marketplace. După ce unii selleri au crescut nejustificat preţul la măşti şi dată fiind amploarea fără precedent a cererii, am decis să suspendăm termporar vânzarea de către selleri a măştilor şi am cumpărat tot ce se putea găsi în ţara, de la distribuitorii existenţi. Astfel, am achiziţionat măşti şi la preţul de 7 lei/bucata, însemnând 350 de lei setul de 50 de bucăţi, şi am decis să suportăm diferenţa de preţ astfel încât clienţii să le poată cumpăra la 3 lei bucata. De asemenea am identificat stocuri şi în alte ţări precum Turcia, Macedonia şi Ucraina. Chiar dacă în magazinele online mari din Vestul Europei preţul pentru o mască ajunsese la 5 lei (acum şi la 10 lei), iar în farmacii între 3-5 lei sau stocurile erau epuizate, eMAG a decis atunci să subvenţioneze costul pe perioada crizei de măşti medicale.”

 

 

Ce a făcut eMAG pentru a nu propaga virusul

 

Retailerul a făcut mai multe schimbări în fluxul de lucru pentru a împiedica răspândirea virusului şi a-şi proteja oamenii, afirmă Iulian Stanciu. “De-a lungul timpului ne-am <<antrenat>> în Black Friday şi organizaţia s-a mobilizat foarte bine să schimbe din mers fluxurile de lucru pentru a le adapta noilor nevoi. Şi la depozite şi curierat am implementat aceeaşi prioritizare: avem grijă de angajaţi şi apoi avem grijă ca afacerea să funcţioneze normal. Astfel, am schimbat mai multe lucruri în fluxurile de depozitare sau curierat:

#Tuturor angajaţilor li se ia temperatura de 2 ori pe zi şi sunt întrebaţi dacă au avut contact cu vreo persoană declarată infectată sau întoarsă dintr-o zonă de risc.

#Angajaţii poartă mănuşi şi măşti.

# Toate spaţiile de lucru, de la aprovizionare la livrare, inclusiv maşini, sunt dezinfectate periodic.

# Avem medic permanent şi li se prezintă angajaţilor măsurile şi recomandările oficiale care duc la prevenirea răspândirii.

# În zonele comune avem dozatoare cu dezinfectanţi pe bază de alcool 80%.

# Curierii igienizează consola easybox la fiecare alimentare.

# Curierii poartă mască şi mănuşi, au fost instruiţi cum se pot proteja şi cum îi pot proteja pe cei din jur.

# În anumite zone am suplimentat numărul de oameni şi angajăm constant zeci de oameni noi pe săptămână. Aprovizionarea se desfăşoară normal, livrările se desfăşoară normal. Vedem o schimbare masivă către plata cu cardul şi modalităţi de livrare fără contact: easybox şi livrare acasă, mai puţin showroom şi puncte de livrare.”