Un sfert din exporturile României intră în şomaj tehnic: Dacia, Pirelli şi Arctic au anunţat oprirea producţiei pentru următoarele zile, iar alţi furnizori de componente auto se pregătesc să intre în şomaj tehnic

Ziarul Financiar 19.03.2020

♦ Cifra de afaceri a industriei auto locale, valoare care include businessul Dacia, al Ford şi al celor peste 400 de producători de componente, a urcat cu 5,2% în 2019 faţă de 2018, la 30 de miliarde de euro, potrivit datelor ACAROM ♦ Din valoarea de 30 mld. euro, Dacia şi Ford reprezintă aproximativ 8-9 mld. euro, în timp ce procentul ridicat este determinat de producătorii de componente ♦ Cei mai mari jucători din industrie sunt Automobile Dacia, cu afaceri de peste 5 mld. euro anual, Ford România, care a trecut în 2018 de 2 mld. euro, dar şi Grupul Continental, cu afaceri de peste 2,9 mld. euro, sau Star Assembly, divizia Daimler care produce cutii de viteze la Sebeş de peste 1,5 mld. euro anual ♦ În cele 12 zile de şomaj tehnic Dacia ar fi putut produce 16.800 de maşini, în valoare de cel puţin 200 mil. euro potrivit estimărilor ZF, luând în calcul un preţ mediu de 12.000 de euro cu TVA ♦ Dacia a fost la un pas de a trece pragul de 350.000 de unităţi asamblate pe piaţa locală în 2019, în condiţiile în care aceasta este capacitatea instalată a uzinei ♦ Ford a produs în 2019 aproape 141.000 de maşini, volum similar cu cel din 2019, în condiţiile în care în octombrie a intrat în producţie SUV-ul Puma, alături de EcoSport la Craiova.

 

În următoarele zile cei mai mulţi dacă nu chiar toţi cei peste 400 de furnizori de componente auto care produc în România îşi vor opri activitatea şi vor trimite cei peste 230.000 de salariaţi din industrie în şomaj tehnic, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automo­bile din România (ACAROM). Numai astăzi Dacia a anunţat oprirea până pe 5 aprilie a producţiei şi implicit trimiterea în şomaj tehnic a celor 18.000 de angajaţi de pe platforma de la Mioveni, Pirelli la fel cu 4.000, iar Ford ieri cu 6.300 de salariaţi.

„În cel mult cinci zile toţi jucătorii din auto vor opri activitatea din cauza epidemiei de coronavirus, inclusiv cei care încă mai produc. Industria auto are nevoie de suport în acest moment pentru a trece peste această perioadă“, a spus Adrian Sandu, secretarul general al ACAROM.

Problemele în industrie apar în contextul în care la nivel european toţi constructorii auto au anunţat oprirea producţiei auto, de la Porsche şi Rolls-Royce, la Volkswagen, Ford, Dacia, Nissan, Renault, Toyota, BMW, Mercedes-Benz, Fiat, Peugeot-Citroen-Opel.

Tot în industrie, Arctic, cel mai mare producător de electrocasnice din România, a suspendat producţia de la fabrica din Ulmi, judeţul Dâmboviţa, din lipsă de comenzi. Aici turcii produceau maşini de spălat şi aveau circa 500 de salariaţi, conform celor mai recente date ale ZF. Fabrica mergea, din datele existente, la jumătate din capacitatea maximă, fiind abia în primul an de funcţionare. La capacitate maximă ea trebuia să ajungă la 2,2 milioane de maşini de spălat şi la mai mulţi salariaţi.

Grupul Continental, cel mai mare produ­cător de componente auto din România, cu peste 20.000 de angajaţi, continuă producţia pe piaţa locală, în condiţiile în care nu are niciun angajat infectat cu coronavirus, însă cum situaţia se poate schimba de la o oră la alta, compania ia în calcul toate scenariile.

„Continental monitorizează cu atenţie evoluţia coronavirusului atât la nivel interna­ţional, cât şi naţional. Compania se supune deci­ziilor şi măsurilor recomandate de autorităţile din ţară pentru prevenirea răspândirii acestuia. Până la notificări ulterioare, toate întâlnirile interne cu participanţi din locaţii diferite sunt ţinute online şi nu faţă în faţă. Delegaţiile interne, precum şi cele internaţionale sunt limi­tate la acele călătorii care au o importanţă critică pentru compania noastră“, au spus repre­zentanţii companiei. Ei au subliniat că angajaţii din centrele de cercetare şi dezvoltare pot opta pentru mobile work dacă modul de lucru permite.

Cele şapte divizii ale grupului Continental prezente pe piaţa locală au rulat în 2018 afaceri cumulate de peste 14,6 miliarde de lei cu circa 20.000 de angajaţi şi un profit net de peste 1,8 mi­liarde de lei, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor şi estimărilor ZF.

Anul trecut s-a atins un maxim istoric pentru industria auto locală, care reprezintă mai bine de un sfert din producţie şi 14% din PIB.

Cifra de afaceri a industriei auto locale, valoare care include businessul Dacia, al Ford şi al celor peste 400 de producători de componente, a urcat cu 5,2% în 2019 faţă de 2018, la 30 de miliarde de euro, potrivit datelor ACAROM.