Care sunt cele mai puternice zece branduri româneşti? Dacia, eMAG şi Dedeman pe podium

Autor: Cristina Roşca 19.03.2020

Cele mai valoroase zece branduri româneşti sunt evaluate la 4,2 mld. euro, toate numele din clasament postând creşteri de valoare ce variază între 4,3% (Dacia) şi peste 50% (Banca Transilvania şi BCR), arată cel mai recent raport al Brand Finance, firmă globală independentă de evaluare şi strategie de brand.

Prin comparaţie, valoarea combinată a celor mai valoroase 50 de branduri româneşti a crescut cu 16% faţă de clasamentul de anul trecut, până la 5,8 miliarde euro, arată aceeaşi sursă. Datele sugerează astfel că primele zece mărci cântăresc greu.

În top zece se găsesc mărci din domenii variate, topul fiind dominat la vârf de Dacia, singurul nume cu o valoare de peste 1 mld. euro (1,377 mld. euro), eMAG şi Dedeman. Vin pe poziţiile următoare Petrom, Banca Transilvania, DIGI, BRD, BCR, Bitdefender şi Electrica.

“O singură schimbare în top 10 în acest an – Rompetrol coboară pe locul 11, în timp ce BCR reintră pe locul 8 pe fondul unei creşteri a veniturilor. Brandul auto Dacia îşi menţine poziţia de lider pentru al patrulea an la rând in clasamentul Brand Finance 50, cu o valoare de 1.377 milioane euro, în creştere cu 1% faţă de anul trecut”, spun oficialii Brand Finance. Dacia este şi unul dintre puţinele branduri româneşti prezente în clasamentele globale — fiind clasată pe locul 58 în clasamentul Brand Finance Auto 100 2020. Dedeman rămâne cel mai valoros brand deţinut 100% de acţionari români.

În ceea ce priveşte brandurile româneşti din top 50, acestea au crescut de patru ori mai rapid decât economia naţională, cu 16% până la 5,8 mld. euro. Aproape 70% dintre acestea au fost create şi dezvoltate de sectorul privat în ultimii 30 de ani. În ceea ce priveşte topul, sunt doar trei noi intrări în clasament, nume ce înlocuiesc branduri cu creştere mai lentă.

"Publicat într-un moment de incertitudine globală, clasamentul România 50 pe 2020 este un tablou al celor mai valoroase şi mai puternice branduri româneşti, dar nu conferă vreo garanţie specială; este de aşteptat însă că cele mai multe dintre aceste branduri vor traversa orice criză cu mai mult succes decât companiile care nu cultivă forţa intangibila a unei afaceri”, spune Mihai Bogdan, managing director, Brand Finance Romania.