Medicii de familie cer CNAS să schimbe de urgenţă contractul-cadru pentru a permite consultaţii online în cazul pacienţilor pentru care prezenţa în cabinet nu este obligatorie

Autor: Roxana Rosu 23.03.2020

Medicii de familie cer CNAS modificarea de urgenţă a pachetelor de servicii medicale şi a contractului-cadru pentru a avea posibilitatea legală de oferi consultaţii inclusiv online, în cazul pacienţilor pentru care prezenţa în cabinet nu este obligatorie, limitând astfel riscul de îmbolnăvire al cadrelor medicale şi răspândirea coronavirus.

”Fiecare pacient consultat faţă în faţă în cabinet în aceste zile şi în săptămânile următoare, pentru orice problemă de sănătate, indiferent cât de minoră - din sfera respiratorie sau din orice altă sferă - poate fi un pacient infectat cu noul coronavirus şi încă fără simptome. O simplă diaree sau durere abdominală poate fi un simptom atipic al COVID-19. Tânăra mamă singură, aflată la primul copil şi care nu ştie cum să prepare supa bebeluşului, poate fi purtătoare fără simptome a virusului. Aceşti pacienţi fără probleme respiratorii, prezenţi în cabinet deşi pot fi consultaţi şi la distanţă în siguranţă, conform experienţei fiecărui medic de familie în parte, pot infecta fără să ştie medicul de familie, asistenta medicală şi restul  personalului cabinetului”, se arată în solicitarea Federaţiei Naţionale a Patronatelor Medicilor Familie.

O cerere similară a fost trimisă şi acceptată de Ministerul Sănătăţii şi comunicată CNAS în data de 17 martie, în urmă cu patru zile.

Medicii de familie spun că proiectul de modificare a HG 140/2018 anunţat public pentru 20 martie de purtătorul de cuvânt CNAS nu a fost afişat până în  prezent.

Măsuri similar au fost luate şi în alte ţări europene. În Anglia, Franţa, Germania, Austria, Norvegia şi alte ţări care şi-au modificat sau îşi modifică rapid procedurile în contextul pandemiei COVID-19 medicii de familie sunt în cabinete dar consultă cei mai mulţi pacienţi la distanţă, prin telefon şi alte instrumente digitale. 

În unele cazuri medicii continuă şi peste programul de la cabinet aceste consultaţii la distanţă, de la domiciliul medicului.

Doar pacienţii care în urma triajului telefonic trebuie neapărat consultaţi în cabinet sunt chemaţi în cabinet.

”În unele dintre aceste ţări încep să apară ”centre pentru febră”, unde sunt direcţionaţi telefonic pacienţii care au febră şi unde lucrează personal medical echipat corespunzător şi complet pentru a Evita contaminarea”.

Modificările solicitate sunt necesare pentru a putea acorda consultaţii decontate de casa de asigurări pentru pacienţi, în aşa fel încât să le putem scrie şi reţete compensate sau gratuite, concedii medicale, recomandări de îngrijiri la domiciliu, paliative, de dispozitive medicale şi tot ceea ce face parte din actul medical. De asemenea pentru a putea trimite toate aceste documente medicale în mod legal prin e-mail, prin alte platforme digitale sau înmâna unui aparţinător, în funcţie de situaţia fiecărui pacient în parte.

Prevederile contractuale actuale pot fi interpretate diferit de funcţionarii caselor de asigurări sau ai Curţii de Conturi în anii ce vor urma pandemiei.