Companiile mari se aliniază pentru ajutoare grase din bani publici de la guverne fără de care nu ar supravieţui crizei coronavirusului. Criticii spun că unele dintre ele nu merită, pentru că şi-au petrecut ultimii ani îmbogăţindu-i pe bogaţi în loc să creeze locuri de muncă
SUA au pregătit un pachet de salvare a companiilor şi locurilor de muncă din criza provocată de pandemia de COVID-19 descris ca fiind cea mai mare intervenţie a statului în Corporate America din istorie. În Europa, companiile mari încep să se alinieze la coadă pentru ajutor guvernamental.
Companiile şi guvernele au învăţat unele capitole din lecţiile crizei financiare din 2007-2009 şi evită să folosească termenul ruşinos de bailout, care evocă o predare a afacerii în mâinile statului, insistând în schimb pe linii de finanţare. Dar chiar şi aşa, nu sunt puţine vocile care spun că unele companii nu merită ajutor. Spre exemplu, nume grele din industria auto europeană sunt implicate în scandalul Dieselgate, iar numeroase companii mari din întreaga lume au fost ocupate în anii de boom economic cu cheltuirea rezervelor de bani pe răscumpărarea propriilor acţiuni, măsură care sporeştea atractivitatea firmei făcând profitul pe acţiune mai mari, creşte avuţia pe burse pentru că aduce lichiditate acolo şi averea deţinătorilor de active, dar nu creează locuri de muncă şi nu îmbunătăţeşte productivitatea. Apoi, în SUA, democraţii au încercat să blocheze accesul companiei preşedintelui Donald Trump la ajutoarele guvernamentale, spunând că este vorba de un conflict de interese.
Volkswagen, grup german, cel mai mare constructor auto din lume şi actorul principal al scandalului Dieselgate, în care mai mulţi producători de maşini europeni au fost găsiţi că au minţit în testele de poluare, a cerut Băncii Centrale Europene să accelereze achiziţiile de datorii cu termene de scadenţă scurte, potrivit Financial Times. VW a făcut apel la BCE, prin intermediul FT, să trimită „semnale clare“ şi să cumpere „cât mai curând posibil“ astfel de obligaţiuni, care adesea ajung la maturitate în şase sau nouă luni. Banca centrală a zonei euro a anunţat recent că va susţine pieţele inclusiv prin achiziţii de titluri de datorie corporate ca parte a unui plan de 750 de miliarde de euro de achiziţii de active care are ca scop prevenirea unei crize financiare. Nu este clar însă dacă BCE a început să cumpere datorii ale companiilor. VW are capacitatea de a emite obligaţiuni pe termen scurt de până la 20 miliarde de euro. Divizia financiară are un program separat de obligaţiuni cu o limită de 2,5 miliarde de euro. Directorul finaciar Frank Witter a declarat că VW are acces la linii de credit de la bănci de peste 20 de miliarde de euro, dar acestea sunt considerate facilităţi de rezervă pentru când pieţele de capital se vor închide. Într-un interviu separat pentru Boersen-Zeitung, Witter a spus că VW nu are nevoie de ajutor de la stat pentru a trece peste actuala criză. Poluarea aerului este considerată un factor favorizant al îmbolnăvirilor de COVID-19 deoarece slăbeşte plămânii, organe atacate de coronavirusul SARS-CoV-2 care provoacă actuala criză.
Daimler, un alt mare constructor auto german, caută la bănci o linie de credit de 10-15 miliarde de euro, finanţare care ar trebui să ajute compania să navigheze prin actualele turbulenţe, au declarat pentru Bloomberg surse apropiate situaţiei. Fiat Chrysler Automobiles a semnat cu două bănci un acord pentru deschiderea unei facilităţi de credit de 3,5 miliarde de euro. Toţi producătorii de maşini din Europa au fost forţaţi să-şi închidă fabricile, a căror producţie era deja afectată de încetinirea creşterii economiei mondiale şi de prăbuşirea pieţei din China.
O altă industrie cu mari probleme din cauza pandemiei de COVID-19 este cea aeriană. Air France-KLM, transportator, şi Airbus, constructor de avioane, cel mai probabil vor accesa credite girate de guvernul Franţei în condiţiile în care lipsa de activitate le arde rezervele de cash. Acestea sunt printre primele companii care ar apela la ajutorul statului francez. Airbus a semnalat deja guvernului german că ar putea fi nevoit să acceseze o facilitate de credit pusă de stat la dispoziţia companiilor. Pentru Airbus, noile probleme - retragerea comenzilor vechi şi lipsa celor noi - apar când începuse să-i ia faţa la numărul de comenzi principalului rival Boeing, din SUA. Suedia, Danemarca şi Norvegia s-au aliniat pentru a-şi ajuta companiile aeriene fanion.
În Germania, lanţul de restaurante cu specific italian Vapiano a cerut un bailout de urgenţă de la guvernul de la Berlin, avertizând că 10.000 de locuri de muncă pe care le-a creat în 33 de ţări sunt în pericol. Directorul executiv Vanessa Hall a spus că compania, care şi-a închis restaurantele din întreaga lume, se va prăbuşi dacă nu primeşte ajutor imediat. De asemenea, TUI, cel mai mare tur-operator din lume, era vineri pe punctul de a primi de la guvernul german un ajutor de aproape două miliarde de euro. Sprijinul constă în prima fază din credite acordate în principal de banca germană de dezvoltare KfW (80% din finanţare), la care se adaugă împrumuturi de la bănci comerciale (20%) acordate sub un program special de ajutor pus la punct de guvern.
În SUA, Senatul a aprobat un pachet de salvare economică de 2.000 de miliarde de dolari constând în stimulente pentru companii să-şi păstreze angajaţii, ajutoare pentru persoanele disponibilizate şi foarte multe miliarde de dolari pentru corporaţii, inclusiv pentru producătorii auto şi Boeing, mândria aerospaţială a Americii.
Companiile auto, deşi au nevoie de ajutor, s-au temut să pară că cer din nou bailout-uri din bani publici după ce în 2009 guvernul a finanţat restructurări în industria lor, notează Reuters. Astfel, giganţii din Detroit nu au cerut de această dată asistenţă specifică pentru sectorul lor, ci au mers pe explicaţia că întreaga economie are nevoie urgent de acces la lichiditate. În special General Motors a încercat să evite aparenţa că are nevoie de un bailout federal în condiţiile în care cel mai mare producător auto american a primit porecla de “Government Motors“ după ce a obţinut în 2009 un bailout de 50 de miliarde de dolari de la guvern.
Uniunea sindicală a angajaţilor din industria auto (UAW) şi cei trei giganţi din Detroit au discutat trimiterea unei scrisori Congresului în care să explice de ce industria lor are nevoie de o sursă de lichiditate, dar GM s-a decis în cele din urmă să nu semneze scrisoarea, care astfel n-a mai fost trimisă, spun surse în cunoştinţă de cauză. Astfel, pachetul final de ajutor pentru economie nu conţine măsuri specifice pentru industria auto. În schimb, planul are măsuri special proiectate pentru industria aeriană. Transportatorii vor primi credite fără dobândă de 25 de miliarde de dolari pentru acoperirea costurilor cu forţa de muncă. Însă ajutoarele pe care le-ar primi unele companii sunt deja controversate. Corporate America, înarmată cu reducerile de taxe oferite de Trump, au îmbăiat Wall Street-ul cu programe grase de răscumpărări de acţiuni în ultimii doi ani, scrie CNN. Acum, fără banii publici, aceste companii nu vor mai supravieţui.
Spre exemplu Boeing, unul dintre principalii beneficiari ai pachetului de ajutor, a cheltuit în ultimii doi ani aproape 12 miliarde de dolari pe răscumpărări de acţiuni, fiind oprit doar de criza provocată de defecţiunile modelului 737 Max. Uriaşul aerospaţial cere acum 60 de miliarde de dolari ca asistenţă din banii contribuabililor. Chiar şi luna aceasta, când a devenit clar că pandemia de COVID-19 va bloca economiile lumii, lanţul de hoteluri Hilton a anunţat răscumpărări de acţiuni de două miliarde de dolari. Grupul caută acum asistenţă de la stat de 150 de miliarde de dolari.