Cine este Eric Yuan, miliardarul care a inventat platforma de comunicare video Zoom, pe care o foloseşte toată lumea în acest moment

Autor: Alex Ciutacu 29.03.2020

În timp ce blocajul economic generat la nivel global de pandemia de COVID-19 a afectat mii de companii, care au pierdut sute de miliarde de dolari, modul în care se rearanjează activitatea din firme aduce profituri semnificative pentru unii jucători – cum ar fi compania Zoom Video Communication.

Listată pe bursa americană, compania care operează platforma de comunicare video Zoom, a înregistrat o creştre de 122% de la începutul anului, ajungând la o valoare bursieră de peste 42 miliarde dolari.

Platforma este fondată de Eric Yuan, 50 ani, care a emigrat din China în Silicon Valley în 1997, când avea doar 27 de ani. Pariul pe care şi l-a asumat mai târziu cu platforma Zoom a fost unul în care nici cel mai bun prieten al lui nu credea în acel moment, potrivit CNBC.

În 2011, când a fost fondată platforma, piaţa videoconferinţelor era deja acaparată de jucători precum Google, Skype, Cisco şi GoToMeeting. La acel moment, Yuan era încă unul dintre inginerii-şefi ai gigantului Cisco.

„A intrat într-o piaţă despre care toată lumea credea că este saturată. Competiţia lui era formată din jucători mari care operau deja platforme oferite gratuit”, îşi aminteşte Dan Scheinman, fostul şef pe corporate development al Cisco, care acum este angel investor şi membru în board-ul Zoom.

Bazându-se pe ideea că platformele existente erau atunci învechite şi plictisitoare, Yuan şi-a asumat pariul care îl transformă astăzi într-unul dintre cei care se îmbogăţesc în criză.

Averea lui Eric Yuan se ridică astăzi la 7,8 miliarde dolari, conform Bloomberg Billionaires, după ce a înregistrat o creştere de circa 120% de la începutul anului, întrucât acesta deţine o participaţie de aproximativ 20% în Zoom.

Pentru anul fiscal 2019-2020, rapoartele Zoom arată o creştere de 88% a veniturilor, până la 622 milioane doalri, la care compania a obţinut un profit net atribuibil acţionarilor de circa 22 milioane dolari.

Videoconferinţele au devenit mediul obişnuit de lucru pentru zeci de mii de companii în contextul carantinei, întrucât majoritatea şedinţelor, cursurilor online şi chair multe activităţi operaţionale se desfăşoară prin intermediul acestora.

Potrivit Forbes, doar în data de 11 matie, Zoom a înregistrat 343.000 de descărcări la nivel global.

Platforma poate fi utilizată în mod gratuit doar pentru un anumit număr de minute, însă Zoom a eliminat acest prag pentru mai multe regiuni afectate din lume, cuprinzând China, Italia sau Statele Unite. Mai mult, Zoom a oferit platforma gratuit pentru studenţi şi profesori, cât şi o variantă basic valabilă la cerere în ţări precum România, Polonia, Austria, Danemarca, Franţa, Irlanda sau Coreea de Sud.

Respins de 8 ori

Născut în China, miliardarului Eric Yuan i-a fost respinsă aplicaţia pentru viză de opt ori înainte de a ajunge în Silicon Valley, conform Fortune.

În 1997 el a intrat în noua echipă care construia sistemul de conferinţe online WebEx, când nici măcar nu vorbea prea bine limba engleză.

„Pentru primii câţiva ani tot ce făceam era să scriu cod, iar asta mă ţinea ocupat”, a spus Eric Yuan într-un interviu acordat CNBC.

El spune că a optat să nu îşi piardă timpul urmând cursuri standard de limba engleză. În schimb, a reuşit să înveţe de la colegii lui.

În 2007, când Cisco a cumpărat WebEx pentru 3,2 miliarde dolari, Eric Yuan era deja inginerul-şef al companiei de conferinţe online. Patru ani mai târziu el a părăsit compania.

În aprilie 2011, Yuan l-a sunat pe Scheinman şi l-a invitat la un ceai pentru a-i prezenta noua sa ideea. Scheinman părăsise Cisco în acea lună, iar el şi cu Yuan erau deja amici.

Pentru că îi cunoştea deja abilităţile lui Eric Yuan, Dan Scheinman a simţit nevoia doar să-şi mai sune două surse pentru a le cere părerea profesională despre acesta, iar până când a ajuns la acel ceai din 2011 deja semnase un cec de 250.000 de dolari, pe care Yuan trebuia doar să mai treacă numele firmei – întrucât ea nici măcar nu exista încă.

La începutul lunii martie 2019, investiţia lui Dan Scheinman se multiplicase deja de 700 de ori până la circa 180 milioane dolari.

„I-am spus că eu cred în el şi că nu îmi pasă ce scrie în prezentare, pentru că eu pariez pe el”, a povestit Scheinman într-un interviu.

Răspunsul lui Yuan a fost: „pentru binele amândurora, pot totuşi să îţi arăt prezentarea?”.

Eric Yuan spune că mai mulţi investitori au contribuit la capitalul iniţial al Zoom, dar Scheinman a fost „primul care a transferat banii în cont”.

Dan Scheinman i l-a prezentat lui Yuan şi pe fratele său, Jim, partener fondator al firmei Maven Ventures. Jim Scheinman a devenit investitor şi consilier al firmei, sugerându-i lui Eric Yuan patru nume posibile pentru platformă: Zippo, Hangtime, Poppy şi Zoom – care a devenit astăzi numele oficial al platformei.

În primii doi ani de funcţionare compania era formată dintr-o echipă mică, din care făceau parte foşti ingineri ai WebEx.

Prima versiune a platformei a fost lansată în 2013, iar echipa era încă atât de mică încât Yuan a ales să facă singur partea de customer service. De fiecare dată când un client îşi anula abonamentul, Eric Yuan încerca să îl contacteze pe acel client printr-un apel video Zoom şi să îl întrebe care au fost problemele şi să discute cum ar putea să le rezolve.

Zoom a prins avânt printr-o combinaţie de produs gratuit şi o suită de instrumente prin care puteai sincroniza toate device-urile într-o singură conferinţă – în contextul în care până atunci puteai folosi doar Google Hangouts şi Skype pe mobil, însă unele firme foloseau WebEx sau GoToMeeting pentru varianta de computer şi produsele Cisco pentru săli mari de conferinţe.

În acest context, Yuan voia ca Zoom să poată furniza toate aceste capabilităţi într-o singură platformă, bazată pe subscripţie lunară şi care poate fi adaptată pentru businessuri de orice dimensiune.

În 2015, Emergence Capital a condus o rundă de finanţare de 30 milioane dolari. La acel moment, Zoom avea deja 65.000 de companii care utilizau diferite versiuni ale platformei.

În anii ce au urmat, Zoom a înregistrat o serie de contracte importante care i-au adus mai mulţi clienţi şi o expunere semnificativă, precum contractul pe trei ani semnat cu echipa de baschet Golden State Warriors - prin care s-a angajat să transmită online meciurile acestora. 

În 2019, Zoom s-a listat pe Nasdaq şi a obţinut o evaluare mai mare decât alte companii mai populare care s-au listat în aceeaşi perioadă, precum Lyft sau Pinterest

Citiţi ediţia ZF E-paper de luni