ZF Live Retail. Cum va arăta retailul în noua normalitate postpandemie? Comerţul trebuie să se digitalizeze şi să se adapteze noilor condiţii din piaţă pentru că românii îşi vor schimba comportamentul de consum

Autori: Ramona Cornea , Miruna Diaconu 06.04.2020

Online-ul va câştiga teren în perioada următoare, iar cota de piaţă luată de la offline va fi păstrată şi după pandemie. Românii, la fel ca alţi consumatori din lume, vor avea nevoie de timp pentru a-şi recăpăta încrederea să iasă în oraş, la mall sau la restaurant. O altă schimbare va fi faptul că, cel puţin în primă fază, shoppingul va fi concentrat pe nevoile de bază mai degrabă decât pe produse care nu sunt de strictă necesitate. „Ştim de la criza precedentă că oamenii când au mai puţini bani la îndemană vor fi mai chibzuiţi. Unele obiceiuri se vor schimba, se va schimba şi comportamentul de cumpărare, se duce spre online“, spune Daniel Gross, CEO al Penny Market Romania, o reţea de tip discount care numără peste 250 de magazine în toată ţara. Formatul de discount nu are o volatilitate mare în diferite contexte economice. Mai exact, nu creşte puternic în perioadele de boom, dar nici nu scade dramatic în criză. „Noi oferim produse care sunt cerute constant“, spune Gross. De altfel, comerţul alimentar este în prezent unul dintre puţinele domenii care ţin economia în priză, magazinele fiind în continuare deschise, la fel şi farmaciile şi o serie de magazine electro-IT. În cazul celorlalte s-a făcut mutarea către online.